Bilhistorisk Tidsskrift    1969 nr.  22     side  2 & 3

  

 

       DANSK VETERANBIL KLUB 
  Soløsevej 53, Gentofte, 
  tel. ORdrup 963, efter kl 19.
           B E S T Y R E L S E:
    B. Mackeprang, formand,
      (klubbens adresse).
   P.E. Hansen, næstformand,
      Torstedalle 25, 8700 Horsens
      tel. (05)  62 83 32
   H. J. Beier, kasserer Ryparken 60,
         2100 København Ø. RYvang 7672
   Ib Wiboe Hansen, sekretær,
      Fuglevadsvej 58, 2800 Lyngby.
    Th. Ry Andersen
   Kaj Bach.
   Henning Fast.
   Jørgen Graae.
   E.Vagn Jensen
   Dennis Hebsgård.
   E.F. Jacobsen
   Åge Louring.
   Vagn Loft.
   Jens Nielsen
   Fl. Sørensen.

                REDAKTION
   O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof 
       bedes sendt),  Krogholmgårdsvej 70 , 
       2950 Vedbæk  (01) 89 11 48.
   Th. Ry Andersen, Grenåvej 176,
       8240 Risskov, (06) 17 83 05.
   H. J. Beier, Ryparken 60,
        2100 København Ø. RYvang 7672.
   M. Bessermann-Nielsen, Ellevadsvej 7A,
        2920 Charlottenlund. ORdrup 8199
    K. Schouboe (annoncer),
        Ravnsholtvej 23, 3450 Allerød.
        (03) 27 44 22.
        Eftertryk tilladt med kildeangivelse

KONTINGENTET
Med dette nummer følger girokortet til indbetaling af kontingent for 1970. Det er som bekendt forhøjet til 50 kroner, undtagen for juniormedlemmer og firmamedlemmer, der betaler uændret henholdsvis 10 kroner og minimum 150 kroner. Indbetalingen bedes foretaget inden udgangen af januar. Gør det hellere straks.
De ny medlemmer, der har betalt 50 kroner eller derover, bedes rive girokortet itu. De skal naturligvis ikke betale igen. Det skal derimod de ikke helt så ny medlemmer, som har betalt fx. 25 kroner for den sidste del af 1969.

 

   Austin Sektionen,
     Hans Sørensen
     Fredensalle 15, 3300 Frederiksværk    
   Sociéte des Bugattistes Danois
     
H.C. Rasmussen, 
      Studiestræde 49, 1455 Kbhvn. K.
  Buick Registret
     Peter Hass,  Bakkegårdsalle 2, 3.
     1304 København V.
   Chevrolet Registret 
       Ulf Peter Ottosson, 
     Skovlyporten blok 4 nr. 1, 2840 Holte.
   Fiat Registret
     Ole Riisager,
     Krogholmgårdsvej 70 , 2950 Vedbæk.
    Ford A Sektionen
      
Jørgen Ehrhorn, Bisgårdsvej 19, 
      8300 Odder.
   Harley Davidson Registret
      Svend Amdissen, 
     Over Fussing pr. 8900 Randers.
   Indian Registret 
      Erik Ballermann,
      Sandøgade 5, 8200 Århus N.
   Jaguar & SS Registret 
      Henrik Thomsen, Nylandsvej 35, 
      4600 Køge.
   Mercedes-Benz Registret
      
Poul Jørgensen, Grønnevej 261, 12.
      2830 Virum
   MG Registret
      
Falko Lorenz,
      Arre pr. 6800 Varde
   Morris Sektionen
     Finn Wodschow, Lyngvej 48, 2800 Lyngby.
   Nimbus Registret
      
Henrik Houmøller, Hadsundvej 86,
      9000 Ålborg
   Rolls-Royce Sektionen 

      Ib Wiboe Hansen, Fuglevadsvej 58, 
      2800 Lyngby.
   Singer Registret 
       Ulf Korremann,  Åkandevej 72, 
      3500 Værløse.

MØDEPROGRAM
De jyske møder fortsætter som vanligt på Hørning Kro klokken 20 den første tirsdag i hver måned.
   De københavnske møder holdes i Frederiksberghallens restaurant, jens jessensvej 20, klokken 19:30 på datoerne: Onsdag den 14. januar 1970, fredag den 13. februar, onsdag den 11. marts.

 

Bestyrelsen har besluttet at der skal udsendes særskilt medlemsliste og køretøjsliste. Det er både godt og skidt. Undertegnede havde lavet en kladde til en stærkt forenklet liste, som indeholdt medlemmernes navne, adresser og så vidt muligt telefonnumre, og desuden køretøjsfabrikater, men med enkelte praktiske undtagelser ingen model- og årgangsbenævnelser, idet de efter mine erfaringer fra tidligere giver alt for store fejlmuligheder på grund af medlemmernes ringe tilbøjelighed til selv at bidrage med korrekte og fuldstændige oplysninger. Denne liste var omtrent klar til trykning (dog var jeg så uforsigtig at låne den ud og fik den tilbage i tilsvinet stand). Men da bestyrelsen som sagt mener at den ville være utilstrækkelig, bliver der en forsinkelse af i hvert fald køretøjslisten. Derimod kan selve medlemslisten laves hurtigt, og det vil da også ske. Hvornår køretøjslisten kan udkomme er umuligt at sige. Først og fremmest skal der findes folk, som er i stand til at lave den. Bestyrelsen har ganske vist bevilget „lønnet medhjælp" til arbejdet, men det må vist siges at være lidt urealistisk. Det der kræves er "ulønnet ihærdighed" og forskellige andre egenskaber.

 

Som det fremgår af formandens redegørelse i dette nummer er bestyrelsen i øvrigt i gang med mange nyttige forehavender; på flere områder bærer arbejdet frugt, og på andre er der håb om resultater i en overskuelig fremtid.
   Et punkt, der måske kunne tages op, er en mulighed for dispensation fra toldvæsenets ny strenge tavshedsregler. I gamle dage fulgtes bilerne af en evighedsattest, toldpapirer der stammede fra vognens første afgiftsberigtigelse og med alle påfølgende ejere skrevet på efterhånden, Hvis man er i besiddelse af sådan en attest skal man passe godt på den (i hvert fald tage en kopi). jeg fik for nylig selv en vogn fra 1923, hvis ældste papirer ikke mere fandtes. Der var en toldattest, som gik tilbage til 1954 (og selv denne attest ville altså være ureglementeret i dag), desuden registreringsattester af to typer, nemlig den seneste grå, der næsten ingen oplysninger indeholder, og den forrige grå type i tværformat, der i det mindste har første indregistreringsdato ndregistreringsdato og første indregistreringsnummer.  Men ikke første ejer, endsige nogen andre på nær den seneste. Ved opringning til rette toldmyndighed