|
ter af enkeltdele og agenter, register over mindeværdige billøb og
en ordforklaring, der dog er ret knap. Pris kr. 198,—
Ry Andersen har lavet endnu en bog, og den er skøn. Bogen hedder AUTO ALBUM og rummer
150 gamle fotografier af biler og motorcykler i Danmark, plus vignetter i form af gamle annoncer for
bil- og bilisttilbehør. I Bilhistorisk Tidsskrift har vi fra tid til anden nydt godt af Ry Andersens
billedarkiv, men Auto Album er i sammenligning helt overdådigt. Kun få af billederne har været
offentliggjort før og jeg tør spå at læseren vil være tabt for omverdenen indtil det sidste blad
er vendt. Ry Andersens viden om den bilepoke bogen dækker, århundredets første fjerdedel, er
legendarisk, og det er da også meget få og ret uvæsentlige fejl |
|
man kan opdage. Som en rent praktisk oplysning til læserne: De to
billeder øverst på side 8 er byttet om. Af salgsmæssige årsager er billedbogen også forsynet med
tekster på engelsk, oversættelsen er ikke ganske vellykket.
Teksten er ellers ikke bare oplysende, men også meget morsom og underholdende. Så godt
som alle afbildede køretøjer og ikke mindst deres ejere er identificeret.
Man er lige ved at ønske at Auto Album kunne blive et fast tilbagevendende julehæfte.
En herhjemme meget almindelig fejl går igen i begge Ry Andersens bøger. De Dion-Bouton
kaldes Dion Bouton. Det kan man ikke. Det ville svare til at man kaldte en Delahaye for en Lahaye.
Pris kr. 29,85. or |
Fra AUTO ALBUM: En Darracq fotograferet i Gentoftegade. Den tilhørte
kommandør Louis August du Plessis de Richelieu.
|
|
Gid dog medlemmerne selv ville være lidt mere aktive med bidrag til
rubrikken „Løse Bolte" som sikkert er noget af det mest læste i bladet. Sidste gang måtte vi
skrive at på grund af ferietid var der ikke så meget at fortælle, men denne gang er der lige så
lidt — hvilket altså simpelt hen skyldes at der ikke er nogen, som frivilligt bidrager til
rubrikken. Men vi er da kommet undervejrs med et par ting. Og da Fiat-vognene som bekendt står den
stadig mere ældede redaktør nærmest begynder vi med dem. Fru Blichfeldt viser sig at være
ejer af en 500 1938, og vi kan da kun udtrykke vor glæde over at endnu en af de efterhånden meget
sjældne Topolinoer bliver bevaret, ja, ikke alene det, den er endda ved at blive hovedrepareret. Den
anden Fiat-nyhed som vi af gode grunde nemt kommer i tanke om er at O. Riisager omsider har fået en
vogn, der kan både køre og standse, nemlig den 501 1923 torpedo, som H. O. Johansen
|
|
har ejet og kørt meget i de sidste 9 år. OR håber meget at få
fat i de rigtige 760 x 90 hjul til den og at få råd til en ny kaleche, så er vognen i ganske
udmærket stand. Og samme OR har for ikke så længe siden besøgt sin stakkels 501 berlina i garagen
i Skovshoved hvor den står opstaldet og lånt et par dele til den ny åbne vogn. Den forrige ejer af
berlinaen fik i 1963 løfte om at den ville være restaureret inden 1970, henholdsvis inden
amerikanerne kom til månen; desværre bliver ingen af løfterne opfyldt. - - - I sidste nummer var
der en dum ombryderfejl, som gjorde at man ikke kunne se hvem det var der annoncerede en Lancia
Aprilfa 1937 til salg. Men det var altså Knud Marker, og vognen er blevet solgt til Fuglsbjerg - - -
Flemming Sørensens veltjente Vanguard varevogn kunne ikke mere, og det er anledningen til at Niels
Jonassen har hvervet en proselyt til sin lille menighed af Jowett entusiaster. Ved hjælp af cirka 3
stk. Javelin regner Flemming Sørensen med i løbet af et par måneder at have en god og interessant
brugsvogn. Indtil da må Cleve slås alene med Bentley'en. - - - Et
par polakker strandede i Danmark med en 1928 Hanomag, der var gået et spids-
(fortsættes side 33) |
Kan nogen identificere denne motor? Redaktionen hører gerne forslag.
| |