Turen gav rigelig tid til at betragte rammen om vindspejlet. Der var
ikke meget tilbage af den, men min optimistiske vurdering var dog, at det med held og forsigtighed
måtte være muligt at finde ud af, hvorledes den havde set ud. Også hjulene, som lå på bagsædet,
beskæftigede mine tanker. Der var drysset betydelige mængder af lysegult pulver ud af talløse
huller i egerne, da hjulene faldt til ro på bagsædet. Alt imens fortsatte bilen med at føre mig mod
Nyborg. Den kørte egentlig rigtig godt efter 2 års stilstand, – det skulle der nok komme en „veteran"
ud af.
Vognen blev skilt ad, og det hele kom ned i kælderen. Genfødelsesarbejdet skulle finde
sted hver torsdag aften, når min kone var på aftenskole, – og så ville der vel gå et par år.
Sådan var virkelig min opfattelse, indtil det første element af vognen,
vindspejlrammen,var restaureret. Det tog godt |
|
et par måneder, og torsdagene var ikke tilstrækkelige. – Et 19
mm rør blev slidset op og blev blokket ud til 22 mm. Herved blev slidsen ca. 10 mm bred, og heri
skulle svejses et U-formet profil, som let lod sig fremstille af et stykke båndjern. Svejsearbejde er
imidlertid et felt, hvor mine hjælpemidler ikke rækker til, så jeg spændte profilerne sammen i den
rette indbyrdes stilling og satte vor lokale mekaniker på svejseopgaven.
Fyren modtog ordren med et smil. Dette smil var imidlertid ikke til at få øje på, da
jeg kom for at hente resultatet hjem. Nå, muligvis så jeg heller ikke særlig opløftet ud, da jeg
så det. Det viste sig, at svejsningen havde fået røret til at sno sig over ½ omdrejning på de
halvanden meter, det var langt. Hvis man kan tale om noget kritisk punkt under restaureringsarbejdet,
så var det her. Enhver kan jo se, |