Bilhistorisk Tidsskrift  24/1970     side 22

 
Afgiftsproblemerne    De nugældende vægtafgifter for benzindrevne personmotorvogne er således:

Desværre er tidligere publicerede meddelelser vedrørende betaling af vægtafgift ikke ganske korrekte. Vanskeligheder med at tyde lovparagraffernes snørklede kancellisprog, har resulteret i visse fejlslutninger, og har foranlediget vort udmærkede og initiativrige medlem på motorkontoret i Maribo, Find Nielsen, til at indsende følgende:
   Foranlediget af oplysninger i bladets nr. 23 af april 1970 siderne 4 og 5 angående vægtafgift og nummerplader til motorkøretøjer skal jeg herved anføre, at de fremsatte oplysninger er forkerte:
   „- - - at biler med egenvægt fra
    1301 kg og opefter kan få kvartalsvis
    opkrævning - - —"
  Citatet er fra lovbekendtgørelse nr. 160 af 4/5 1965, som for øvrigt ikke mere er gældende. Misforståelsen skyldes mangel på evne til at læse knudret lovtekst.
   Vægtafgiftsloven blev udfærdiget således, at der for ethvert køretøj angives en vægtafgift, hvilket er den afgift køretøjet svarer efter henholdsvis egenvægt og totalvægt. Denne afgift er, om man kan sige en grundafgift baseret på køretøjer med

benzin som drivkraft. Er et køretøj forsynet med anden drivkraft, diesel, gas etc. skal der svares end udligningsafgift ud over vægtafgiften.
  Når disse sammenlagte udgifter når op i en vis størrelsesorden, går køretøjet over fra halvårlig til kvartårlig opkrævning.
   I det citerede eksempel foregår bereg- ningen således:

Egenvægt              Vægt-     Udlignings-
1.301-1.500 kg     afgift            afgift

6 måneder .......... 260 kr.
3 måneder .......... 130 kr.          195 kr.
 For det benzindrevne køretøj er afgiften 260 kr. pr. halvår. For det dieseldrevne køretøj er afgiften 130 + 195 = 325 kr. kvartalet.
    Grænsen for overgang til kvartalsvis betaling var dengang 500 kr. - og da den halvårlige afgift for køretøjet ville blive 520 kr. på diesel, overgik det til kvartalsvis opkrævning.
   Jeg vil erkende, at opstillingen, som i loven angivet kan udlægges forkert, så det giver den fejlagtige opfattelse, som er sket.

Egenvægt indtil               Afgift halvårligt
        600 kg                   162 kr.
        800 kg                   198 kr.
      1100 kg                   270 kr.
      1300 kg                   360 kr.
      1500 kg                   468 kr.
      2000 kg                   648 kr.
  Først over 2000 kg egenvægt for personmotorvogne går man over til kvartalsvis opkrævning - og den tidligere „bundgrænse" på 500 kr. er altså forhøjet til 700 kr.
    Et køretøjs egenvægt vil derfor i dag være alvorligt at tage i betragtning, før man kaster sig ud i en ældre massiv vogn.
   Jfr. vægtafgiftslovens § 19 stk. l kan finansministeriet, når omstændighederne taler derfor, fritage for eller tilbagebetale afgiften af et køretøj, der ikke har været benyttet i en afgiftsperiode; - - - og hermed kommer vi ind på den anden fejltagelse, der var angivet i bladet, nemlig forholdet mellem vægtafgift og nummerplader:
    Tidspunktet for opkrævning har hele 3 faser:
I) Køretøjer med „de gamle nummer-