Bilhistorisk Tidsskrift 24/1970 side 27 |
nu har fået et slagtilfælde, være nu advaret, thi nu da min angerfulde tilståelse er
faldet, agter jeg at gå i detaljer, og det er stygge ting, der nu kommer for dagens lys.) |
og lønsomste måde. Indtræk og kaleche - der var mange åbne biler dengang - blev
omhyggeligt sprættet op og solgt til en produkthandler, som videresolgte det til fremstilling af
skotøjsindlæg og arbejds- handsker m. v. - Dernæst afmonteredes, hvad der fandtes af kobber og messing og
andre ædlere metaller. Især på de helt gamle biler var der slet ikke så helt lidt af disse i krigstider
så eftertragtede metaller. - Kølere, benzinrør, snapsehaner - ja, sågar kulisse-gearstænger og
håndbremsestænger af kobber eller messing var på mange af disse køretøjer snarere reglen end
undtagelsen. - Resten, det vil sige karrosseri og motor, blev grundigt splittet ad og solgt som skrot og
efter al sandsynlighed omsmeltet og anvendt et eller andet sted i krigsmaskineriet. En undtagelse var dog
Ford T motorerne, de blev sat på et stativ og forsynet med en remskive, og så gjorde de lang og tro og som
regel problemløs tjeneste ude i tørvemoserne, hvor de anvendtes som stationær trækkraft for
æltemaskinerne. |
ødelæggelsen af disse køretøjer måtte begrædes - vel snarere tværtimod. - Om jeg
husker ret, så var min makker og jeg dengang ikke så lidt stolte af, at vi havde fundet ud af at holde
hjulene igang, om det i den forbindelse må være mig 'tilladt at benytte mig af det i hine tider så ofte
anvendte udtryk! - Dengang var sagen såmænd ret så ukompliceret, for det var ganske enkelt et spørgsmål
om det daglige brød. Vi fik efterhånden ry for at lave de bedste hestevogne der på egnen, og
bestillingerne indgik faktisk hurtigere, end vi kunne nå at effektuere dem, som det hedder sig i
forretningssproget. Selv på søn- og helligdage måtte vi pr. cykel ud i fædrelandet og støve opklodsede
biler op for blot nogenlunde at tilfredsstille efterspørgslen. |