Bilhistorisk Tidsskrift 25/1970 side 8
|
10 år ældre Gottlieb Daimler med de samme ideer og pudsigt nok kun ca. 100 km borte i byen Cannstatt. Daimler forsøgte sig først på to hjul med sin Daimler-Motorrad, men indbyggede året efter en stærkere motor i sin firehjulede Daimler-Motorkutsche, begge forsøgs køretøjer. I 1889 kom rigtig produktion |
i gang form af en Daimler-Stahlradwagen, hvilket navn jo taler for sig selv, med en
tocylindret V-motor. Udviklingen gik dog hurtigt i retning af rækkemotorer som f. eks. i Daimler
Riemenwagen, Daimler Phonix og P-D Wagen, der var opkaldt efter Daimlers søn Paul. |
cedes-æraen. Selv om forholdene omkring tilblivelsen af dette typenavn vel efterhånden er ret kendte, er der måske alligevel grund til kort at redegøre herfor. Den østrigske konsul i Nice, Emil Jellinek, var en meget bilglad herre med særlig interesse for Daimlers vogne allerede fra pionertiden. |
I året 1900 brugte han under et løb sin datter Mercedes' navn som pseudonym og
med så stor succes, at han senere blev kaldt Mr. Mercedes og da også til slut tog navneforandring til
Jellinek- Mercedes. Siden har navnet været uløseligt forbundet med først Daimler-Motoren-Gesellschaft og
derefter Daimler-Benz AG.Hvad der måske er mindre kendt, er at frk. Mercedes havde en søster Maja, hvis
navn også skulle komme til at pryde en bil, nemlig af det østrigske Austro-Daimler fabrikat, en
underafdeling af D.M.G. Uheldigvis for stakkels Maja fik denne vogn aldrig tilstrækkelig succes til også
at udødeliggøre hendes navn. Mercedes-Simplex |