Bilhistorisk Tidsskrift 25/1970 side 9
|
tid ganske komplicerede konstruktioner fremgår af at Kejser Wilhelm II på
biludstillingen i Berlin i 1903 til Wilhelm Maybach, som på daværende tidspunkt var chefkonstruktør hos
D.M.G., tørt skal have bemærket: „Mein lieber Herr Maybach, Ihre Wagen sind zwar sehr schon, aber sehr
SIMPLEX sind sie nicht!". |
på den ene halvdel, og først den 2. 8. 1923 under nr. 304501 fik man patent på er stjerne omsluttet af en ring anbragt oven på kølerdækslet. Egentlige typeangivelser uden på bilerne optræder dog ikke før efter 2. verdenskrig, og man må derfor kende til vognenes specifikationer for at kunne typebestemme. Mercedes |
Efter l. verdenskrig kom produktionen atter langsomt igang, og de erfaringer man havde høstet med anvendelse af kompressorer på flyvemaskinemotorer, søgte Paul Daimler at overføre til automobilindustrien i 1922. Forsøget faldt heldigt ud, og dermed var grundstenen lagt til de så berømte Mercedes Kompressor Sportsvogne med typerne 6/25/40 PS og 10/40/65 PS. Her finder vi for første gang tre hk angivelser, nemlig Steuer PS/PS u. kompressor/PS m. kompressor. Den succesrige kompressor blev i 1924 også taget i brug i de store prestigeprægede vogne, men formodentlig for ikke at forskrække et mindre teknisk orienteret publikum, indførte man foruden hk benævnelsen at typebetegne ved hjælp af 1/10 af motorens kubikindhold, sådan som vi kender det endnu den dag i dag f. eks. Typ 400 (= 4000 ccm) svarende til 15/70/100 PS. Mercedes-Benz |