Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 9

 

 

tid ganske komplicerede konstruktioner fremgår af at Kejser Wilhelm II på biludstillingen i Berlin i 1903 til Wilhelm Maybach, som på daværende tidspunkt var chefkonstruktør hos D.M.G., tørt skal have bemærket: „Mein lieber Herr Maybach, Ihre Wagen sind zwar sehr schon, aber sehr SIMPLEX sind sie nicht!".
   Skattereformens indførelse i 1907 skulle få samme konsekvenser for Mercedes som for Benz, og også i forbindelse med de ventilløse Mercedes-Knight modeller med glidermotorer 1909-23 bygget på licens fra amerikaneren Charles Knights patent, finder vi hk tilføjelsen f. eks. Typ l6/45 PS.
   Hidtil havde Daimler sjældent anset det for nødvendigt at forsyne sine vogne udvendigt med nogen oplysninger overhovedet, om hvilket fabrikat man stod overfor. Han mente åbenbart, at den karakteristiske udførelse var tilstrækkeligt, og måske med rette. I 1909 indtræder den første ændring herpå med indførelsen af den udstansede tretakkede stjerne foroven på „kølerkappen", og patenteret den 24.6. 1911 under nr. 140001, på trods af advarsler om at allerede 31 andre firmaer benyttede sig af en stjerne som varemærke. Med indførelse af spidskøleren ca. 1912 finder vi en stjerne på hver kølerhalvdel, undertiden med navnet Mercedes i smukt svungne typer

på den ene halvdel, og først den 2. 8. 1923 under nr. 304501 fik man patent på er stjerne omsluttet af en ring anbragt oven på kølerdækslet. Egentlige typeangivelser uden på bilerne optræder dog ikke før efter 2. verdenskrig, og man må derfor kende til vognenes specifikationer for at kunne typebestemme.

Mercedes
køler 
1909

Efter l. verdenskrig kom produktionen atter langsomt igang, og de erfaringer man havde høstet med anvendelse af kompressorer på flyvemaskinemotorer, søgte Paul Daimler at overføre til automobilindustrien i 1922. Forsøget faldt heldigt ud, og dermed var grundstenen lagt til de så berømte Mercedes Kompressor Sportsvogne med typerne 6/25/40 PS og 10/40/65 PS. Her finder vi for første gang tre hk angivelser, nemlig Steuer PS/PS u. kompressor/PS m. kompressor. Den succesrige kompressor blev i 1924 også taget i brug i de store prestigeprægede vogne, men formodentlig for ikke at forskrække et mindre teknisk orienteret publikum, indførte man foruden hk benævnelsen at typebetegne ved hjælp af 1/10 af motorens kubikindhold, sådan som vi kender det endnu den dag i dag f. eks. Typ 400 (= 4000 ccm) svarende til 15/70/100 PS. 

Mercedes-Benz 
førkrigsmodeller
   Den 29. juni regnes for den officielle dato for sammenslutningen af Benz & Cie med Daimler-Motoren-Gesellschaft til et af Tysklands betydeligste industri foretagender. Selvfølgelig kan en så omfattende omlægning ikke gøres på en enkelt dag,