Bilhistorisk Tidsskrift 25/1970 side 10
|
og der var da også gået lange forhandlinger forud, hvor det bl. a. havde spillet en
stor rolle, hvilket navn man skulle vælge, og hvilket varemærke der skulle benyttes. Omsider enedes man om
firmanavnet Daimler-Benz AG og navnet Mercedes- Benz for produkterne. Som emblem fandt man på at benytte
sig af Mercedes nu verdensberømte tretakkede stjerne omslynget af laurbærkransen fra Benz emblemet og
nåede hermed frem til den udførelse, vi dagligt kan se på den stolte Mercedes-Benz køler. |
ser således, at K står for kurz (kort) og altså ikke for kompressor. (Det er formodentlig denne fejltagelse, som har været med til at forlede en af vore kendte automobilsamlere til at tro, at hans Typ 630, 1929-30 er en Mercedes-Benz Typ K 192 3, desuagtet at Daimler og Benz endnu ikke var slået sammen i 1925, at Modell K først kom på markedet i 1926, og at man med et målebånd let kan konstatere, at vognen ikke er på det afkortede chassis!). K modellen fik et fantastisk ry som sportsvogn, på trods af at bremser og vej beliggenhed ikke helt stod mål med motorydelsen, og visse, denne gang ikke slet så velmenende sjæle, fik da også, med englænderes karakteristiske sans for humor, givet den det lidet flatterende øgenavn „the flying death-trap". For at råde bod på disse mangler kom året efter Modell S (S=Sport) 26/120/180 PS. I England |
havde man imidlertid i mange år udregnet hk på et andet grundlag, og derfor kan man
ofte i den righoldige engelske litteratur finde f. eks. denne berømte model beskrevet som 36/220. Herefter
gik det så slag i slag med modellerne SS (Super Sport). SSK (Super Sport Kurz) og endelig toppen på
kransekagen SSKL (Super Sport Kurz Leicht) med et lettet, stærkt gennemhullet chassis. |
Man må have ment, at det var tilstrækkeligt med et „Store Mercedes" som typenavn for disse vogne, og sikkert ikke uden grund, da alle Til venstre: S S K 1928. T/l højre: F. Christianis Stuttgart 260 Cabriolet C 1928. |