Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 12

 

To af Kejseren af Japans 
Grosser-Mercedes.

Cabriolet modellerne var meget populære i denne periode, og forskellige typer blev fremstillet og navngivet med stort bogstav med Cabriolet A som den mind- ste og Cabriolet F som den største. Her- udover fremstilledes specielle karrosseri- former som Autobahn Kurier, Coupé, åben Touring, Roadster og Kubelsitz-Fahrzeug (til politibrug).

 

synes at kende begrebet Grosser Mercedes. Kejseren af Japan må have været endog særdeles fortrolig hermed, idet han i marts 1932 og januar 1934 indkøbte i alt 7 (syv!) af disse vogne, af hvilke stadig de fire bliver brugt ved officielle lejligheder.
   De øvrige 8 cylindrede kompressormodeller 380, 500 K og 540 K kom på markedet fra 1933 og var egentlig bestemt som afløsere for de 6 cylindrede S-typer. Hk angivelserne var nu helt forsvundet, og entusiaster kritiserede dem voldsomt for ikke at være rigtige sportsvogne. De må vel retfærdigvis også nærmest klassificeres som luksuøse langtursvogne velegnede for de tyske motorveje. Her står til forskel

det famøse K for kompressor, og man må følgelig være forsigtig med ikke at gøre sig skyldig i forvekslinger på dette punkt.
   På denne tid blev svingakslen, som skulle komme til at præge produktionen fremover, indført med Typ 170 (6 cyl.) 1931, og vi bliver præsenteret for den første personvogn med dieselmotor Typ 260 D 1936 (D = Diesel). Året før var endnu to små vogne med 1,7 liter motorer kommet på markedet, nemlig Typ 170 V, men denne gang med 4 cyl. motor (V = Vierzylinder) og 170 H (H = Heckmotor). Foruden bogstavet G, som står for Gelandefahrzeug (terrainvogn), kan man endelig undertiden finde bogstavet N i betydningen „normal" (f. eks. modsat lang eller kurz).

Mercedes-Benz 
efterkrigsmodeller

Det skal straks indrømmes, at biler produceret efter 2. verdenskrig strengt taget falder uden for denne klubs interesseområde og følgelig ikke burde omtales i Bilhistorisk Tidsskrift, men alligevel føler jeg, at denne gennemgang af typebetegnelserne ville være ufuldstændig, hvis den afsluttes med udgangen af 1939. Endelig må det jo heller ikke glemmes, at en del medlemmer efterhånden er begyndt at omfatte de mere attraktive efterkrigsmodeller af netop dette fabrikat med en vis interesse.