Bilhistorisk Tidsskrift 25/1970 side 13
|
Typ 230 Cabriolet B 1938 (W 143). Til- hørte Ole Sarvig.
Det kan ikke forbavse, at Daimler-Benz fabrikkerne var et af de allieredes mest eftertragtede mål under krigen, og ved dennes afslutning viste det sig da også, at ødelæggelsernes omfang antog følgende overvældende dimensioner: Berlin-Marien- felde var totalt udslettet, Sindelfingen 85% ødelagt, Gaggenau 80 7r, Stuttgart- Untertürkheim 70 % og Mannheim mindst med „kun" 20 %. Dette er ret chokerende tal, og efter et møde fastslog direktionen, at Daimler-Benz var ophørt at eksistere i 1945. |
Denne erklæring viste sig heldigvis at være lidt overilet, for allerede i 1946 kunne et
mindre antal vogne leveres til politi og hospitaler o.s.v. Årsagen, til at en sådan kraftanstrengelse
kronedes med held, skal uden tvivl søges i, at man valgte at genoptage produktionen af Typ 170 V, en af
førkrigstidens populæreste modeller, leveret i over 70.000 eksemplarer op til 1942. |
på 2,2 og 3 liter, og efterhånden måtte den noget forældede 170 S udgå i 1955 med
Typ 170 S-V, en kombination af tiloversblevne 170 V motorer og chassiser med 170 S karrosserier. |
ikke konsekvent her, idet flere typer uden tilføjet E har haft indsprøjtningsmotorer. I
et enkelt tilfælde har desuden bogstavet R været benyttet i betydningen Rennwagen (væddeløbsvogn). |