Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 18

 
 

af de første Ford V-8, der kom til landet, en todørs sedan. - - - Man kan lære meget af Inge og Stens brevkasse i Ekstrabladet. Også hvordan man kan holde ud at blive ved med at køre i en høj alder. Det stod beskrevet i et „Sådan gør vi" indlæg den 27. juli. - - - Ford Motor Co. vil ikke

mere være sponsor for det årlige Ford T- løb til Himmelbjerget. Til gengæld arrangerede Dansk Vintage Motor Club et Himmelbjergløb den 19. juli, og selv om det var for alle gamle biler tilfaldt der retfærdigvis vort fælles medlem K. E. Guldager og hans Ford T en ærespræmie. Guldager

vandt også specialprøven ved Gjern. - - - Svend Algren indførte for nogle år siden en Riley Kestrel af de sjældne med 6-cylindret motor. Blot var der lagt en 4-cylindret motor i. Men den rigtige motor er købt i England og betalt, sælgeren kan bare ikke bekvemme sig til at få den sendt afsted.

 


I den bedrøvelige anledning at det 123 år gamle damemagasin Fonnesbech på Strøget i København lukker i dette efterår, bringer vi disse to billeder af firmaets første varebil. Vi lånte de originale glasnegativer for et par år siden og har spekuleret meget over hvad det kunne vare for en vogn; men pludselig stod det krystalklart at det selvfølgelig var en Piccolo, en lille rogn, der bier lavet af Ruppe & Sohn i Apolda i Thüringen i tre forskellige størrelser fra 1904 til 1912. Den havde en luftkølet V-2 motor over forakslen med kardantræk til baghjulene. Motorstørrelsen varierede gennem årene fra 704 til 846 ccm. Mærket kom senere til at hedde Apollo. Hvis man abonnerer på Veteran and Vintage Magazine kan man sammenligne med et af billederne i september-nummeret fra det czekoslovakiske veteranbilløb, Piccolo findes også i Hassings Billeksikon, og selvfølgelig hos von Fersen.