Bilhistorisk Tidsskrift  25/1970    side 26

 

agter på den støvfarvede karrosse, samme farve som trådhjulene, og i den afstand som hånden betinger, når den føres langs kanten af det åbne karrosseri. Tillige har den fået en lodret streg langs motorgællerne, en penseltykkelse fra kanten. Stregen er udført med en såkaldt skråslippert af mårhår (med skråt afskårne børster), som var den type. der blev anvendt i tyverne og trediverne. 
     Tidligere brugtes en langslippert af egernhår, en lang. flad pensel, som gav en bredere streg. Disse pensler laves ikke mere, og man skal være meget heldig for at finde en hos farvehandleren. I dag laves de af hestehår, men de er for „spændstige", siger Georg Madsen, Skejby Autolakering. Det er ham. der har lavet det, og De må hellere få telefonnummeret med det samme, det er (06) 16 38 06. Skejby ligger på Randersvej lige uden for Århus, og selv om G. M. har trukket sig tilbage, kan han endnu overtales til at lave et par streger på en gammel vogn.

  Staffering

 
Landa'en er blevet stafferet - seks år efter, at jeg troede den var færdig - ikke noget med tape eller ridsefjeder, men ud-

 
Af Th. Ry Andersen

 

ført af en mand, som har stafferet hestevogne og biler i gamle dage. 
   Den har fået en rød streg fra for til

    Georg Madsen har fortalt mig lidt om staffering, som i øvrigt er meget svært at skrive generelt om, da nogle lande og igen nogle bilmærker havde deres egne farvekombinationer. I almindelighed var alle biler stafferede lige op til anden verdenskrig, og enkelte endda efter. Undtagne