Bilhistorisk Tidsskrift  27/1971    side 6

 

Austin Seven

Af Knud Marker

En af de ældste Chummy' er.

har belært os om kronologien i sagen Austin Seven.
   Men da det er min fornemmelse at kendskabet til ovennævnte herrer endnu ikke er nået ud til alle vore Seven-fans, har jeg lavet en lille liste med babyens levnedsløb, derfor medfans giv agt:
   Lad os bare starte med 1922, kun nogle få stykker blev lavet, men den officielle fødselsdag er juli 1922, i øvrigt kan vi nok vente 50-året tilbørligt fejret næste år.
   Det startede med den lillebitte touring „Chummy" kaldet, og den kørte næsten uændret til 1926.
   Dem, der kender de senere modeller vil nikke genkendende til chassis, motor og gearkasse, også på de aller tidligste modeller. Motoren var dog kun på 696 ccm, selvstarteren manglede, vognen havde magnettænding, kulissegear og kun 6" bremser, lygterne sad på torpedoen, køleren var kun 14½"høj og lakeret, men:

 

   At finde sin bils fødselsdag kan for mange mærkers vedkommende være en vanskelig opgave.
   Men de gængse mærker, fx. Austin som jeg vil beskæftige mig med her, skulle ikke volde de store vanskeligheder.

   Dette at man rundt om hører en Seven omtalt, eller ligefrem skiltet, som værende l, 2 eller flere år ældre end den er, er desværre snarere reglen end undtagelsen.
   Det kan vi ikke være bekendt, efter at Pittman. Williams og nu sidst også Wyatt

   Marts 1923 blev motoren ændret til 747 ccm. Produktion 1923: 1936 stk.
   Juli 1924: Dørene ændres fra rektangulært tilsnit og bliver bredest foroven, med bagkanten skrå. Torpedoen får lodrette si-