Bilhistorisk Tidsskrift  27/1971    side 22

 
 

Dr. Schilder i Tømmerby:

   I de sidste to Aar har jeg stadig benyttet mig af en Motorcykle til at befordre mig i min Praksis, og har jeg derved erfaret, hvorlangt dette Befordringsmiddel for Lægens Vedkommende er at foretrække for Hestekøretøjet.
   Blandt de mange Fordele, Motorcyklen byder Lægen, skal jeg særlig fremhæve:
     I: den er altid færdig til at tages i Brug straks,
    II: dens Hurtighed og deraf følgende Tidsbesparelse,
  III: naar man er ankommen til Patienten, behøves der ingen til at passe paa den saaledes som paa Hesten,
  IV: den fryser ikke om Vinteren saaledes som Hesten ved at staa ude og vente, medens man er hos Patienten,
   V: den kan tilbagelægge langt større Strækninger daglig end Hesten,
  VI: staar den ubrugt i flere Dage, kræver den ingen Pasning og intet Foder som Hesten, hvilken sidste Omstændighed er en stor Fordel for Lægen, hvis Kørsel altid falder meget ulige fordelt fra Dag til Dag, og endelig
  VII: den koster ikke mere end halvt saa meget at holde som Hestekøretøjet og er efter min Erfaring ligesaa paalidelig, naar man har lært at behandle den rigtigt.

   Den eneste Ulempe er, at man ikke er saa godt beskyttet mod daarligt Vejr samt Faren ved Udgliden i daarligt Føre, hvilken dog omtrent kan undgaas ved Benyttelsen af Glidedæk, og endelig at man ikke kan føre ret stor Bagage med sig.
   Disse Omstændigheder foranledigede mig til for godt et Aar siden at anskaffe mig et lille Automobil, idet jeg forinden havde faaet Dispensation fra Automobilloven, saa at jeg kunde benytte det paa Biveje indenfor min Praksis' Omraade. Dette kræver naturligvis lidt mere Pasning end Motorcyklen, og har heller ikke dennes Ævne til at kunne benyttes overalt, idet det ligesom Hestekøretøjet kræver en Vej, omend den kun behøver at være daarlig, medens man med Motorcyklen kan befare enhver Marksti.
   Jeg er derfor kommen til det Resultat, at jeg som Regel benytter min Motorcykle og kun i Tilfælde, hvor jeg skal have større Bagage med eller Vejr og Føre er særlig daarligt, benytter Automobil vogn.
   Naturligvis kan man ikke benytte Automobil under meget stærkt Snefald, men lidt løs Sne lægger ingen Hindring i Vejen, ligesaalidt som naar der først er dannet en fast Snebane paa Landevejen: imidlertid spiller dette ikke nogen stor Rolle, idet jeg i de sidste 2 Aar ikke har maattet

indstille min Kørsel af den Grund en eneste Dag.
   Bekostningen ved at holde baade Motorcykle og Automobil bliver den samme som ved at holde 2 Heste; men da man vanskelig kan holde disse uden Tjenestekarl, medens man let selv kan passe sine Motorkøretøjer, idet Tilsynet med disse kan opsættes efter ens Lejlighed og Tid, bliver der, rent pekuniært set, et betydeligt Plus for Automobilkøretøjerne foruden de andre nævnte Fordele, disse yde.
   Til Slut skal jeg blot bemærke, at Landboernes sædvanlige Frygt for at møde et Automobilkøretøj snart viste sig ugrundet; det hører nu til Sjældenhederne, at jeg nødsages til at standse mit Automobil for at lade Hestekøretøjet passere, og at Landboerne har indset, at deres Frygt for Automobilet var ugrundet, fremgaar af den Omstændighed, at Amtsraadet har tilladt mig Kørsel paa Biveje, hvilket selvfølgelig ikke er sket uden Anbefaling fra de lokale Sogneraad; - kun een Ting udkræves der fra Automobilistens Side, nemlig Hensynsfuldhed overfor andre Vejfarende.

På side 24 skriver Ry Andersen om dette billede (side 23) af dr. Schilder, der illustrerede hans indlæg i MOTOR.