Bilhistorisk Tidsskrift  27/1971    side 24

 
 

NYT OM 
DANSKE BILER

Et nyt billede af en Brems vogn er kommet for dagens lys. Det er den vogn læge Scilder i Tømmerby ved Thisted købte i 1904-05, i bogen „Danske Biler" er han benævnt som kredslæge i Viborg.
  Det ejendommelige ved billedet er, at håndsvinget sidder foran, og det må vel betyde, at motoren også befinder sig der? En søn af dr. Schilder udtaler i Thisted Amts Tidende 14. 2. 67 at vognen havde en vandretliggende 1-cyl. motor under bagsædet og at den var langsomtgående og trak direkte på baghjulene.
  Vognen ligner ikke de øvrige Brems vogne, men de var næsten alle forskellige. Teleskop forhjulsaffjedringen, de uaffjedrede baghjul og det fjedrende sæde er imidlertid typisk Brems. Der var intet vindspejl i Schilders Brems, ejheller i hans senere Stoewer, for lægen anså det for livsfarligt at køre med en glasrude foran sig - han ønskede ikke at få halsen skåret over i tilfælde af en påkørsel.
   Dr. Schilder blev stærkt angrebet af lægeforeningen, som fandt, at det var uforsvarligt af ham at benytte automobil til patientbesøg; han kunne jo aldrig vide,

om han nåede frem, sagde de. Som en af de første læger foretrak Schilder motoren frem for hestevognen. I hans stald stod også en motorcykle, som han benyttede på de steder, hvor kun en marksti førte til patientens hjem.

Bladet „Bilen" 1907 fortæller lidt om Kraghave vognen, af fabrikant Jens Andersen udstillet på Nykøbing-Falster udstillingen samme år. Noget egentlig nyt, skrev bladet, bød den ikke på, den lignede påfaldende „de herhjemme for nogle år siden indførte belgiske typer", (det var Vivinus). Kraghave vognen var to-sædet med den luftkølede motor anbragt foran, den har sikkert kun været 1-cyl. Blandet fandt, at den var langt smukkere end Piccolo vognen, men anmelderen kunne ikke frigøre sig for den tanke, at ventilatoren nærmest var anbragt til pynt på motoren - for nogen nytte kunne den ikke gøre, dertil var den for beskeden. Arrangementet af reguleringshaner for tændingen og for drosselventilen for benzintilførslen fandt han særdeles tiltalende.
   Det var ikke store nyheder, men den tids autoblade gad ikke spilde ret mange ord på et sølle danskbygget køretøj.
   Om den trehjulede Danica er der også