| 
          
             en middag og han var strålende tilpas når champagneglasset var tømt og han kunne
            tænde sine havannaer til kaffen. Hans første vogn var en 16 HK Adler, som i 1905 var et kolossalt uhyre.
            Med den gjorde han turen fra København til Ålborg. På hjemvejen var han så uheldig at vælte med vognen
            i et sving - men det var også det eneste uheld han havde lige til sin død. 
               Efter Adleren anskaffede Johnsen en 60 HK Clement-Bayard. Med den kørte han sammen med tre
            andre danske vogne til Tyskland, hvor han overværede Kejserløbet i Taunus og Ardennerløbet. Johnsen var
            den første, der kørte et automobil ad det sandede hjulspor fra Ålbæk til Skagen, og den første der
            kørte en bil op på Himmelbjerget - det var sport. Med Bayarden vandt han løbet „Sjælland Rundt" i
            1907. Samme år købte han den imponerende Itala med et sportskarrosseri der både forargede og imponerede.
            Han deltog i „Jylland Rundt", men mest opmærksomhed vakte han, da han som den gentleman han var
            reddede en teateraften for en norsk skuespillerinde, fru Dybvad.  
             
             Johnsen ved rattet af sin Itala (nu med 4-personers karrossen), ved H. C. Christiansens garage
            Strandboulevarden 2 i København, fotograferet 1908.  | 
           | 
          
             Fruen var kommet for sent til eksprestoget i København, hvorefter Skipperen resolut
            startede Italaen og afleverede fruen i Kalundborg inden toget nåede frem. Det vakte stor forargelse i den
            hjemlige hønsgård, især på rigsdagen, for herhjemme var hastighedsgrænsen dengang 15 km i byen og 30 km
            på åben landevej. 
               I Frankrig, hvor Johnsen netop havde overværet „Grand Prix" i Dieppe, fik Italaen lov
            at strække ud i en improviseret match med en Benz væddeløbsvogn som var på vej hjem efter løbet. Over
            hundrede kilometer kørte de to vogne om kap ad landevejen, et kapløb, som endte med Benzens regulære
            nederlag. Skibsreder Johnsen solgte Italaen til grosserer Salomonsen, som efter at have foretaget en tur til
            Haparanda med vognen, lod den hugge op. Den store motor endte i grossererens motorbåd. 
               I 1910 blev Johnsen interesseret i flyvning, og efter to måneders uddannelsesophold i Frankrig
            omkom han ved en automobilulykke i Pau. Han var passager i champagnefabrikanten Mumms 120 HK automobil, da
            den stødte sammen med et andet køretøj. Vognen væltede og Johnsen kom til at ligge under den. Der gik
            ild i benzinen, og da ilden var slukket var Johnsen kun et forkullet lig. 
                | 
           | 
          
                      2 STK. CHEVROLET 1933 
            Master deLuxe. Den ene totalrestaureret på nær indtræk og sæder, men i øvrigt indregistreret og i
            regelmæssig drift indtil l. december da den blev anbragt i vinterhiet. Den anden købt som reservedelsvogn,
            men stadig intakt. De to biler sælges for 12.000 kr. grundet udlandsophold ved henvendelse til 
                        Flemming Rasmussen, 
                        civilingeniør, 
                        (01) 47 00 60.
                           CHEVROLET 1939 
            DeLuxe, nylakeret hvid, ur og radio, fin motorstand og gummi. 4.000 kr. kontant. 
                         Petersværk, 
                         Cementvej, 9400 Nørresundby. 
                          (08) 17 10 55. 
                         CHEVROLET 1932 
            2-dørs sedan, 6-cyl. med friløb. Original i lak og indtræk, mange ny reservedele medfølger. 
                         Gottlieb, 
                         Klostermarken 5, 3240 Esrum. 
                              
            FORD T 1923 
            2-dørs sedan sælges. Restaureret 1959 og indregistreret til 1969. 
                          P. Fischer, 
                          9310 Vodskov, (08) 29 30
            14.  | 
           |