|
presser (og for resten har antallet af biler fra denne periode jo aldrig været stort på
grund af datidens importrestriktioner). Niels Jonassen har Jowett Javelin og Jupiter, Henning Fast har
Austin Atlantic, Peter Hass har Tatraplan - i sidste „blad" fra DVK var bl. a. udbudt til salg
Citroën 11 Berline Legere 1947, Mercedes-Benz 170 S Cabriolet B 1950 og Triumph 1800 Roadster 1947. Måtte
de blive bevaret!
Den enkeltperson i DVK, der imidlertid vel nok har gjort mest for at bevare efterkrigsvogne, er
dog Peder Fuglsbjerg, der på sit museum i Stenderup tør (!) fremvise Lanchester LD 10 og Leda 14, Daimler
DB 18, Wolseley 6/80, Triumph Mayflower, Cadillac, Packard cabriolet og Rovin, alle fra perioden 1945-1957.
- Blandt museerne i øvrigt må også Danmarks Tekniske Museum fremhæves som værende absolut bedre,
mærkeligt nok, i automobilhistorisk henseende end de fleste bilmuseer, idet man fremviser et
repræsentativt udsnit af automobiler fra alle tidsperioder, helt op til 1971 (Volvo Amazon og Morris 1000);
dette til trods for de begrænsede anskaffelsesmuligheder, et museum, der væsentligst må støtte sig på
gaver for at udvide samlingerne, uvægerligt må have.
Morsomt nok lader det til, at der af |
|
enkeltpersoner uden for DVK ofte lige så tit gøres et godt stykke arbejde på dette
felt som indenfor. Her i Århus har jeg ofte lejlighed til at beundre særdeles smukke og velholdte
exemplarer af så sjældne vogne som bl. a. Henry J. Kaiser Virginian og Austin Sheerline; vogne, hvis
tilstand forråder - trods det, de er daglige brugsvogne - at ejeren er entusiast. Men disse vognes ejere
kommer ikke i DVK eller andre gammelbilklubber. Da jeg har bragt i erfaring, at ejere af nyere køretøjer
ofte undser sig for at komme i DVK fordi det forekommer dem, at deres vogn „ikke er gammel nok", mÃ¥
man jo uvilkårligt komme til at tænke på, hvorvidt selve navnet kan skræmme mulige medlemmer bort?
Man må være glad over det arbejde, der fra forskellig side gøres for at få
efterkrigsvognene bevaret, idet det ville være særdeles beklageligt, om vi om føje år skulle stå helt
uden bevarede eksempler på tidstypiske automobiler fra efter 1945 - så jeg vil slutte med en indtrængende
appel til DVK's medlemmer om, at de accepterer problemet og bidrager til at løse det - ved at redde, hvad
der endnu kan reddes - i stedet for hÃ¥nligt at rynke pÃ¥ næsen ad „det efterkrigs-skidt".
Anders Ditlev Clausager |
|
SÆLGES:
Instruktionsbøger til Oldsmobile 1935, Pontiac 1934, Dodge 1936, 35 kr. pr. stk. Startkranse til amr. vogne
1920-35. Forlygter til Buick 1928 og Ford 29. 2 ny dæk 4.75 x 17.
Viklit Graae Jørgensen,
(01) 87 85 06.
CHEVROLET 1930 COUPÉ
Sport, en virkelig ener, farve original gul og brun, restaureret af fagmand til mindste detaille. Motor,
kobling, gearkasse, styretøj, bremser hovedrepareret, vognen fremtræder fuldstændig som ny, er meget
velkørende, sælges synet i købers navn.
L. Schilling,
Frenderup Auto,
4571
Grevinge,
(03)
45 94 33.
M. G. J TYPE
1932, 4-pers. cabriolet med barnevognsbeslag, sjælden type. Motoren er istandsat med renoveret
knastaksel og der er ny asketræsrammer i karrosseriet. Dækkene er pæne, ellers skal der gøres en del ved
vognen før den er køreklar.
Peter Sivertsen,
Arsukgård, Alsønderup,
3400 Hillerød,
(03) 28 65 91. |
|