Bilhistorisk Tidsskrift  32/1972    side 28

  

lygte til Ford A, alle årgange, i rustfrit stål og messing. Forslag til andre mangeldele modtages med tak og enkeltdele fremstilles på bestilling til alle vogne. Endelig meddeler Karlshøj at han modtager vogne til reparation eller restaurering, også maler- og sadelmagerarbejde, priser opgives inden arbejdet påbegyndes. Og forskellige vogne er på lager: Ford A og B, Chevrolet, Pontiac, Studebaker, DKW mm.
   Man kan skrive til mekaniker Lars Karlshøj, Bonderup, 4700 Næstved, eller ringe på (03) 749/Næstelsø 182.


                FORD AA 1929
på 131" chassis. Bedste bud over 500 kr.
            Knud Kisling
             Hovmosevej 3, Gadevang
            3400 Hillerød
           (03) 26 52 04

              MORRIS MINOR
1934 roadster.
             Hans Bjerre
             Ørbækvej l, 8520 Lystrup

                  BUICK 1935
5-pers. 4-dørs sedan Model 57. 113.000
km, 2 ejere, god køreklar stand.
           Fru Warming
          (05) 73 60 92

Kongeligt køretøj?

I juni-nummeret af „Veteran and Vin- tage Magazine" fortæller en englænder der bor i Uruguay om et møde med en lands- mand, Thomas Rae, der kom kørende i Montevideo i en Armstrong-Siddeley 26 hp fire-dørs touring fra 1937. Rae kom fra Brasilien hvor han havde kørt rundt i vog- nen i to år og han agtede sig videre til Argentina, Andesbjergene og op langs den amerikanske vestkyst. Vognen, „Hamlet" kaldet, havde han købt af en ven omkring 1952 da han rejste fra England for at bo- sætte sig i Sydamerika, og hans rejser i den begyndte i 1968. Men det var ikke vognens første længere ekspedition. I følge vor hjemmelsmand er det nemlig en der

oprindelig tilhørte daværende kronprins Frederik af Danmark (og det er rigtigt at han havde sådan en). Raes ven erhvervede den på auktion (det fortælles ikke hvor) og tog den efter krigen med til Kina! Da kommunisterne tog magten flygtede ejeren med vognen til Indien og derpå til England. Rae fortæller at bortset fra at han på grund af varmen har fundet det tilrådeligt at sætte S. U. karburatoren og luftfilteret uden på motorhjelmen har han ikke haft andre kvaler med den end at begge bagfjedre engang knækkede da han kørte for hurtigt over et hul og benzintanken blev smadret. Nu kører han altid med to ekstra fjedre og bagaksler i særlige kasser i trinbrætterne.

 

Efterlysning

Kopieringstjenesten efterlyser til kopiering til trængende DVK-medlemmer instruktionsbøger osv. til: Morris 10/4 1934, Mercedes-Benz 170 SV 1954, Opel 1.8 l (kaldet P6) 1931, Citroën 5HP og 10 HP indtil 1928, Morris Minor 1932, Adler Trumpf Junior, Buick Standard ca. 1927. Obs: De steder hvor der er nævnt årgang kan anden årgang litteratur ikke bruges.