Bilhistorisk Tidsskrift  32/1972     side 30

      
 

      ERSKINE dele købes og sælges:
Til Studebaker Erskine model 52 1929 sælges: 2 lygtehuse uden kranse og glas, 2 torpedolygter komplet, l forskærm og 2skærmholdere, l komplet bagtøj, l styrehus med rat, 3 sideruder, 2 forsæder +bagsæder, fortøj og styrestænger, l kølerlegeme uden kappe, 4 artillerihjul, 2 bundplader til bundrammen og l reservehjulsholder. Ønskes, til Studebaker Erskine 1929 B 5 2: Kølerkappe, 4 navkapsler, 2 baglygter, l motorhorn, l motometer, l TiltreyHeadlamp Guide lygteglas, 23½ cm diameter.
              BUlCK-dele søges 
Til Buick 1926-27 Standard touring søges 2 stk. forlygter, 2 stk. torpedolygter, frontruderamme, kalechestativ, 4 stk. udvendige dørhåndtag, vaccuum benzinpumpe og 2 stk. bagskærme. Er også interesseret i oplysninger om hvor disse dele er set.
               Niels Otte
               Birgitsvej 22, 2880 Bagsværd
              (01) 98 97 74 efter kl. 17
                 AUSTIN 10 
1936 4-dørs sedan. Urestaureret, men ganske velbevaret.
             Karsten Wedel
             ORdrup 10 710 (aften)
            Svares ikke 046 12 14

 

er en forkortelse af Anonima Lombarda Fabbrica Automobili; navnene på de gamle Lanciaer, til og med Lambda og Dilambda, er hentet fra det græske alfabets bogstavrække) over mellemkrigsårenes berømte teknisk avancerede typer som Trikappa (den første Lancia V8 fra 1922), Lambda, Dilambda (der vises med et meget smukt engelskbygget Mulliner karrosseri), Augusta (den første økonomi-model fra 1932) og Aprilia (Vincenzo Lancias sidste mesterstykke, der kom i produktion kort før hans død i 1937. Det var Italiens bedste familiebil fra sen-30'erne, og ved siden af Citroëns „traction" periodens mest avancerede køretøj) - frem til senere tiders typer som Ardea, Appia, Aurelia B 20 coupé og den meget sjældne Aurelia B 24 spider fra 1955.
   Den nyeste vogn er en Flaminia coupé 1963, med Pininfarinas berømte karrosseri. Lancias eneste væddeløbsvogne, D 24 Carrera og D 50 Formula l, fra først i 50'erne, er også vist. Blandt motorerne må særlig fremhæves en 8 liters V12 fra 1919, beregnet på en aldrig serieproduceret luxusbil, men historisk betydningsfuld som den første smalvinklede (20°) V-motor til biler fra Lancia; endvidere en Apriliamotor fra 1942, dengang forsøgsvis udstyret med benzinindsprøjtning.

 

   Fiats historiske center er heller ikke „færdigt", da der endnu kun findes relativt få biler - bl. a. den første Fiat fra 1899, type Zero fra 1912, Fiat-Eldridge verdensrekordvognen, en meget dejlig, tipo 522 „pillarless sports saloon", 508 Balilla Sport, 1500 fra 1935 og en meget sjælden variant af Topolino'en: Den oprindelige 1936-38 model på såkaldt „kort chassis" (dvs. med 1/4-elliptiske bagfjedre) med fast ståltag, efter sigende kun bygget i 2-300 exemplarer.
   En lige så vigtig attraktion som de rigtige biler er en stor samling modeller i skala 1:5, håndbygget af Europas bedste modelbyggere, og her er alle Fiats vigtigste typer repræsenteret, både personvogne og erhvervskøretøjer. Der findes også minder om Fiats produktion inden for andre transportgrene; fly, skibsmotorer, jernbanemateriel - ikke uden grund er fabrikkens motto det stolte „Terra-Mare-Cielo": jord-hav- himmel. Til centret er knyttet et omfattende automobillitterært bibliotek.
   Da der ikke er offentlig adgang, må det anbefales at man skriver først-på engelsk; selv blev jeg introduceret af en italiensk modelbilsamler: Centrets elskværdige leder, Sign. Mario Pestelli, samler nemlig også på legetøjsbiler, og viste os personlig rundt. Vi fik os en hyggelig samtale om