|
ERSKINE dele købes og sælges:
Til Studebaker Erskine model 52 1929 sælges: 2 lygtehuse uden kranse og glas, 2 torpedolygter komplet,
l forskærm og 2skærmholdere, l komplet bagtøj, l styrehus med rat, 3 sideruder, 2 forsæder +bagsæder,
fortøj og styrestænger, l kølerlegeme uden kappe, 4 artillerihjul, 2 bundplader til bundrammen og l
reservehjulsholder. Ønskes, til Studebaker Erskine 1929 B 5 2: Kølerkappe, 4 navkapsler, 2 baglygter, l
motorhorn, l motometer, l TiltreyHeadlamp Guide lygteglas, 23½ cm diameter.
BUlCK-dele søges
Til Buick 1926-27 Standard touring søges 2 stk. forlygter, 2 stk. torpedolygter, frontruderamme,
kalechestativ, 4 stk. udvendige dørhåndtag, vaccuum benzinpumpe og 2 stk. bagskærme. Er også
interesseret i oplysninger om hvor disse dele er set.
Niels Otte
Birgitsvej 22, 2880
Bagsværd
(01) 98 97 74 efter kl. 17
AUSTIN
10
1936 4-dørs sedan. Urestaureret, men ganske velbevaret.
Karsten Wedel
ORdrup 10 710 (aften)
Svares ikke 046 12 14 |
|
er en forkortelse af Anonima Lombarda Fabbrica Automobili; navnene på de gamle Lanciaer,
til og med Lambda og Dilambda, er hentet fra det græske alfabets bogstavrække) over mellemkrigsårenes
berømte teknisk avancerede typer som Trikappa (den første Lancia V8 fra 1922), Lambda, Dilambda (der vises
med et meget smukt engelskbygget Mulliner karrosseri), Augusta (den første økonomi-model fra 1932) og
Aprilia (Vincenzo Lancias sidste mesterstykke, der kom i produktion kort før hans død i 1937. Det var
Italiens bedste familiebil fra sen-30'erne, og ved siden af Citroëns „traction" periodens mest
avancerede køretøj) - frem til senere tiders typer som Ardea, Appia, Aurelia B 20 coupé og den meget
sjældne Aurelia B 24 spider fra 1955.
Den nyeste vogn er en Flaminia coupé 1963, med Pininfarinas berømte karrosseri. Lancias
eneste væddeløbsvogne, D 24 Carrera og D 50 Formula l, fra først i 50'erne, er også vist. Blandt
motorerne må særlig fremhæves en 8 liters V12 fra 1919, beregnet på en aldrig serieproduceret luxusbil,
men historisk betydningsfuld som den første smalvinklede (20°) V-motor til biler fra Lancia; endvidere en
Apriliamotor fra 1942, dengang forsøgsvis udstyret med benzinindsprøjtning. |
|
Fiats historiske center er heller ikke „færdigt", da der endnu kun
findes relativt få biler - bl. a. den første Fiat fra 1899, type Zero fra 1912, Fiat-Eldridge
verdensrekordvognen, en meget dejlig, tipo 522 „pillarless sports saloon", 508 Balilla Sport, 1500
fra 1935 og en meget sjælden variant af Topolino'en: Den oprindelige 1936-38 model på såkaldt „kort
chassis" (dvs. med 1/4-elliptiske bagfjedre) med fast ståltag, efter sigende kun bygget i 2-300
exemplarer.
En lige så vigtig attraktion som de rigtige biler er en stor samling modeller i skala 1:5,
håndbygget af Europas bedste modelbyggere, og her er alle Fiats vigtigste typer repræsenteret, både
personvogne og erhvervskøretøjer. Der findes også minder om Fiats produktion inden for andre
transportgrene; fly, skibsmotorer, jernbanemateriel - ikke uden grund er fabrikkens motto det stolte „Terra-Mare-Cielo":
jord-hav- himmel. Til centret er knyttet et omfattende automobillitterært bibliotek.
Da der ikke er offentlig adgang, må det anbefales at man skriver først-på engelsk; selv blev
jeg introduceret af en italiensk modelbilsamler: Centrets elskværdige leder, Sign. Mario Pestelli, samler
nemlig også på legetøjsbiler, og viste os personlig rundt. Vi fik os en hyggelig samtale om |
|