Bilhistorisk Tidsskrift  32/1972     side 32

      
                  CHEVROLET 1932 
4-dørs Master deLuxe sedan, 6-cyl. med friløb, original i lak og oppolstring, meget velholdt. Medbragt fra USA af nuværende ejer i 1934 og indregistreret og i brug til i år. Kr. 6.000 kontant eller bedste bud.
               Søren Melgård
              Fyrrebakken 8520 Lystrup
              (06) 22 29 82

         MERCEDES-BENZ 170V 1937 
4-dørs sedan, i jævnt god stand over alt, køreklar, evt. bytte med Ford A.
                Jørgen Calmar
               Vermundsvej 8 4200 Slagelse
              (03) 52 62 62

               DÆK T[L DE GAMLE 
450 x 17, 525/550 x 17, 450 x 18, 525/ 550 x 18, 475/500 x 19, 450 x 21.
                I/S Sofus Jespersen
               750 Ringe
              (09) 62 10 65

                HJULKAPSLER 
fabriksny, til bl. a. Morris 8, fremstillet i messing.
                Peter Mogensen
               Gartnervænget 16
               3230 Græsted
              (03) 29 18 51

selvbevægelige køretøjer fra det 18. og 19. århundrede. For at få et nogenlunde overblik over museet må det anbefales, at man erhverver kataloget, der dog kun koster 500 lire (ca. 6 kr.) og omhyggeligt gennemgår alle udstillede køretøjer m. v. Det er på italiensk, men der gives tilstrækkelige resumeer på hovedsprogene.
   Så afgjort er dette museum en tre-stjernet seværdighed som ingen bilentusiast, der drager til „landet, hvor citronerne blomstrer" bør forsømme at se. — Den eneste anke, jeg kan anføre over bilmuseet i Torino er, at de ikke udstiller deres Fiat 700 - den eneste, der er bevaret af prototyperne til denne „italienske folkevogn" fra 1940. Det var en 2-dørs, 4-sædet vogn, der skulle udfylde hullet mellem typerne 500 og 1100, hvilken sidste den ligger tæt op ad i teknisk henseende (og altså ikke har hækmotor, som visse kilder påstår); udseendemæssigt er forenden lig Fiats 1939-serie, men den lidt Fordagtige v-køler, der afløste „tapir-snuden", mens resten af vognen nærmest lignede Renault Juvaquatre. På grund af krigen kom den aldrig i produktion.
   En anden sjælden fugl, jeg gerne ville have studeret in natura, kom jeg desværre heller ikke i nærheden af: Fiat 2800, repræsentationslimousinen der byggedes 1938-

1943 i få hundrede exemplarer med enten Fiats eget karrosseri eller Viotti-karrosseri. De fleste anvendtes af den italienske stat, og kun et fåtal er tilbage; jeg hørte dog, at en samler i Torino har et par stykker, bl. a. kong Viktor Emanuels personlige vogn. Det er en bil af den type, hvorom man rettelig kan sige, at den er mere sjælden end køn - begge varianter minder mest om sen-30'ernes overfede amerikanere, kun Fiats karakteristisk faldende motorhjelm adskiller dem fra samtidige Buicks eller Chryslers; Viottis udgave har endda indkapslede reservehjul på toppen af de svulmende forskærme, å la Buick 1938. Indenunder er vognen selvfølgelig Fiat 508C/1100 om igen, sat et par gange op i størrelse. Motoren er en helt almindelig 2.8 liters 6 cylindre! med topventiler.
   Men et møde med en 2800 må vente til næste gang jeg er i Italien - så har man da altid en slags undskyldning for at tage derned igen!     Anders Ditlev Clausager

                    MORRIS 8 
2-pers. med kaleche. Meget original og velholdt. Sælges på grund af emigration for højeste bud.
                      Klavs Møller
                     
(03) 23 92 81