|
EF Rallyet 6-8/1
Af Bjarne Kornbeck
Først meget sent - ja, endda efter
at man faktisk havde afskrevet interessen i DVK - vågnede nogle
pionerer op til dåd og tilmeldte sig det historiske løb, der
skulle markere Storbritaniens, Irlands og Danmarks indtræden i
Fællesmarkedet.
I sidste time blev DVK — og Danmark - således
repræsenteret med to yderpunkter i automobilproduktionen før den
2. verdenskrig i form af en høj hat og en lagkage — populært
sagt — eller for at sige det mere automobilteknisk: en Ford T
Tudor 1926 og en BMW 327 Sport Cabriolet 1939. Ford Ten bemandedes
med ejeren Svend Åge Christensen ved rattet og Lars Rysse som
co-pilot, og Klassisk race
på Belgiens landeveje: Den lille 1087 ccm Riley Nine Imp fra 1935
er med sine 9 hk forrest i feltet med handicap. Den kæmpestore 4½
liter Lagonda 1934 (6-cyl., ydelse ikke oplyst, topfart 132 kmt)
overhaler den danske BMW 327 i et fotografisk øjeblik (ydelse for
327: ca. 90 hk på 2090 ccm, topfart 176 kmt). |
|
BMWen med undertegnede - som ejer - ved rattet og Niels Resdahl
Jensen som navigatør.
Onsdag den 3. januar om aftenen startede Ford'en med
sit hastighedsmæssige handicap fra Kalundborg, og man nåede Gedser
som første overnatningsby. Så var der nemlig nogenlunde tid næste
dag til at starte og at nå færgen til Travemimde kl. 10:00.
Mens Ford'en kørte ud på 3. etape fredagen den 5.
januar i Bremen-området med videre destination
Lingen-Nordhorn-Arnhem, startede BMWen fra Amagerport samme morgen
ved 9-tiden.
Som bekendt var det generende tåge, hvilket generede
Ford-piloten i at se ned på vejbanen og BMW-piloten i at se mere
end 100 meter fremad. BMW-holdet kom således nøjagtig 25 minutter
for sent til 10:40 færgen fra Rødby med Puttgarden og kom først
med 12:20-forbindelsen.
Samme aften nåede BMW-holdet Olden- burg kl. 17:45,
mens Ford-holdet nåede |
|
|
lidt ind i Holland i god behold. De to vogne skulle efter
aftale mødes i Oostende ved færgepladsen søndag senest kl. 13, da
færgen med de britiske og irske veteraner skulle lande kl. 14.
Lørdag morgen startede Ford'en og tog resten af turen ud
over Beveland-øen og havnede i Oostende kl. 14. BMWen kørte ind over
Groningen, hvori der skulle fore- tages et familiebesøg, og derfor kom
man først derfra ved 14-tiden, forsynet med nys opdukkede mislyde i
gearkassen - fra et leje, så motorbremsen var ineffektiv.
Men - i 4. gear og med fløjlshandsker gik det videre, da
skadens omfang nogenlunde var lokaliseret, sydover: Zwolle-
Amersfoort-Utrecht-Gouda-Rotterdam-Breda. Netop da vi skulle køre fra til
Breda by for at overnatte efter 465 km kørsel den dag, gik bremsepedalen
i bund som i smørsovs. Skarpe betonriller på motorvejen havde chokeret
bremserøret til højre baghjul, så det blev træt og hoppede af. Skaden
blev lavet omgående på et serviceværksted med natudrykning. Holdet var
i hotel ved 21-tiden.
Ford-holdet var jo i færgebyen næsten et helt døgn før
tiden, så det benyttede pausen til at tage en lille afstikker til
Frankrig (kun 38 km) for evt. at opkøbe nogle gamle Renaults på vejen
(Svend Åge |
|