|
Den danske „høje hat", Ford T Tudor 1926 med Lars
Rysse (tv.) og ejeren, Svend Age Christensen (th.). Grand Place,
Bruxelles.
devejsrace, det faktiske er, at 6½ literen og BMWen er næsten lige
hurtige med en tophastighed lidt over 100 miles. Alle automobiler var
forsynet med kørere og navigatører i originale påklædninger. Navnlig
en kæmpebrandsprøjte, Dennis 1914, en åbenladet 4 tons lastbil A.E.C.
1917, den første Morris Commercial l ton fra 1924, en vanvittig Steam
Wagon fra Foden 1928, der for fuld damp røg igennem Grand Place i
Bruxelles - og en Dennis Char-A-Banc 1929 med 20 åbne pladser vakte enorm
opsigt overalt. Danskerne havde i den forbindelse den triumf, at der ikke
var andre Ford T'er eller BMW 327'er end vore egne.
Med det belgiske motorcykleberedne politi i flankerne, foran
og bagved, kørtes EF-triumf toget ad de flamske landeveje gennem Brugge
og Gent til Bruxelles. Et helt hold gamle motorcykler vakte også enorm
interesse, og en tid lang kørte BMW- holdet bag en Deasy 12 hk 1910, hvis
navigatør udelukkende pudsede samtlige vinduer. På den årgang var
viskerne ikke så fremskredne!!!
En anden forløber havde et venstre bag- |
|
hjul, der slingrede så uhyggeligt, at man
uvilkårligt tænkte på ét af fortidens Bennett-løb, hvor alt
kunne ske - og skete! - PS! Hjulet blev på plads!
Ved udkanten af Bruxelles blev alle dirigeret ind til
den derværende generalagent for VW, hvor alle fik juice og kaffe og
optøningspause midt i den store salgs- |
|
hal. Efter denne meget velkomne pause kørte man til
hotel Europa i en bestemt arrangement: I hold å 5 ekvipager med
sirenehylende politi for, bag og i krydsene fik belgierne bilerne at
se, mens de for en gang skyld måtte holde tilbage og ikke køre
efter den junglelov, der i hvert fald tidligere herskede i den by,
der siden 1961 |
|
|