Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 34 - VINTER 1972-73     side 9

     
 

Den danske „høje hat", Ford T Tudor 1926 med Lars Rysse (tv.) og ejeren, Svend Age Christensen (th.). Grand Place, Bruxelles.

devejsrace, det faktiske er, at 6½ literen og BMWen er næsten lige hurtige med en tophastighed lidt over 100 miles. Alle automobiler var forsynet med kørere og navigatører i originale påklædninger. Navnlig en kæmpebrandsprøjte, Dennis 1914, en åbenladet 4 tons lastbil A.E.C. 1917, den første Morris Commercial l ton fra 1924, en vanvittig Steam Wagon fra Foden 1928, der for fuld damp røg igennem Grand Place i Bruxelles - og en Dennis Char-A-Banc 1929 med 20 åbne pladser vakte enorm opsigt overalt. Danskerne havde i den forbindelse den triumf, at der ikke var andre Ford T'er eller BMW 327'er end vore egne.
   Med det belgiske motorcykleberedne politi i flankerne, foran og bagved, kørtes EF-triumf toget ad de flamske landeveje gennem Brugge og Gent til Bruxelles. Et helt hold gamle motorcykler vakte også enorm interesse, og en tid lang kørte BMW- holdet bag en Deasy 12 hk 1910, hvis navigatør udelukkende pudsede samtlige vinduer. På den årgang var viskerne ikke så fremskredne!!!
   En anden forløber havde et venstre bag-

 

  
hjul, der slingrede så uhyggeligt, at man uvilkårligt tænkte på ét af fortidens Bennett-løb, hvor alt kunne ske - og skete! - PS! Hjulet blev på plads!
   Ved udkanten af Bruxelles blev alle dirigeret ind til den derværende generalagent for VW, hvor alle fik juice og kaffe og optøningspause midt i den store salgs-

 

  
hal. Efter denne meget velkomne pause kørte man til hotel Europa i en bestemt arrangement: I hold å 5 ekvipager med sirenehylende politi for, bag og i krydsene fik belgierne bilerne at se, mens de for en gang skyld måtte holde tilbage og ikke køre efter den junglelov, der i hvert fald tidligere herskede i den by, der siden 1961