|
har haft de mest moderne motorgader i Europa - og før den tid aldrig
krævede kørekort af motorcyklister og bilister.
Ved ankomsten startede man - efter garagering i et
hotelgarageanlæg, der i to etager kan rumme over 1000 biler - med et
cocktail-party, ikke givet af aviskongen Bennett, men af det store ansete
engelske Financial Times, som også gav løbstrofæet: en 750 gram tung
aluminiumsbarre med indskrift. Der var ikke hotelværelser bestilt til de
danske hold, men den rigtige mand fik på få minutter arangeret to
luxusværelser på Hotel Charlemagne ved EF-bygningen, kun 200 meter fra
Hotel Europa, og næsten til halv pris af den oprindelige. Ford-holdet
havde læst i brevet, at det kostede £ 5 pro persona for gala-dinner'en,
men det skulle gå anderledes. Alle kom ind, gratis!
Efter sengetid på kl. 2:30 mandag morgen stod man atter op
kl. 7:45 (ny-europæisk tid!). Programmet var kortégekørsel gennem
Bruxelles centrum til verdens mest romantiske rådhusplads, Grand Place,
der kun består af en ramme af renaissancebygninger med forgyldte
forsiringer, den helt rigtige ramme for renaissance-automobilernes skue. I
næsten 2 timer oplevedes dette historiske møde, mens én af de tre
opmarcherede to-dækker busser fra London rummede en whisky-pub til
vederkvægelse for landevejens pionerer.
|
|
Dennis brandsprøjten fra 1914 vakte vild jubel. Desværre er intet
oplyst om motorstørrelsen, men fabrikatet er White & Poppe med kædetrans
mission. Restaureringsmester: Greenall Whitney Brewery.
Ved 12-tiden kørte man, dvs. Ford-holdet fulgte kortegen til
Gent, hvor der var lunch, hvorefter Ford'en officielt forlod
|
|
Første og ældste selvkørende deltagerbil, en Pick 4 hk fra 1901,
kører fra borde i Oostende. Tophastighed 48 kmt, pris i 1901: 160 Pund
Sterling.
arrangementet kl. 15. BMW-holdet krydsede direkte ud af byen, da begge
skulle på arbejde onsdag morgen, og holdet nåede op til 10 km syd for
Osnabruck mandag aften i tæt og fugtig tåge.
|
|