Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 34 - VINTER 1972-73    side 15

     
 

job som bogbinder derovre, men får arbejde på forskellige hoteller rundt om. I 1931- midt under den store krise - sender han telegram hjem om, at han ikke har flere penge, og er uden job. Forældrene sender penge over, og beder ham komme hjem. I et senere brev skriver de dog, at det næsten ikke er til at få job herhjemme heller. Det er dårlige tider for næsten alle brancher skriver faderen, Carlo Ludvig kommer hjem i 32. Medbringende nogle gigantiske rejsekufferter. Fra alle hoteller han har været på, har han samlet menukort. Og fra alle amerikanske byer har han sightseeing mapper og postkort i læssevis. Derefter ved vi kun lidt, indtil faderen dør i 1936. (Moderen dør i 34). Og jeg gætter, at Carlo Ludvig, der i lange perioder går arbejdsløs også efter, han er kommet hjem - bruger noget af arven efter faderen til at købe en ny bil.
   Han rekvirerer et katalog fra Super Service og beslutter sig for en vogn af sidste års model. Han køber den i maj måned 1937 - den 29. 5. Det er en DKW Meisterklasse. Med en tværstillet 20 hk motor på 684 ccm. Totakts med friløb, 3 trins gearkasse, karrosseriet er det nok så bekendte krydsfinerkarrosseri overtrukket med lærred. Skærmene og motorhjelmen er dog  af stål. Denne konstruktion - med den

tværliggende motor, friløbet m. v. dannede baggrunden for de senere herhjemme så populære SAAB vogne. Ikke fordi DKW var upopulær. Der kørte masser af dem i Danmark, og i Tyskland var det den mest solgte op til krigen.
   Nu åbner der sig en helt ny verden af

 

muligheder for Carlo Ludvig. Han drager på ferie i vognen hvert år indtil krigen. Op og ned af de højeste pas i Europa. Han sørger tilmed for at tage billeder, når han er der. Og negativerne gemmer han på et langt senere tidspunkt i sin garage.
  Carlo Ludvig kører kun, når det er godt