Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 36 - EFTERÅR 1973     side  11

  

for. På den måde fik han halet 65.000 kroner hjem - det var mange penge dengang. Jeg husker navnlig en vognmand - det skal nævnes at som nytårsgave et år før krigen, havde vi sendt et stort viskelæder ud, såkaldt elefantviskelæder, lavet på fabrikken i Riga, og denne vognmand, en jyde, sagde: - Han er sgu en flink mand, ham Per Søren, han sender os viskelæ'r til at viske 'or gæld ud.
    Han var indgået på akkord med os, men han snød os alligevel, og da han så kom og skulle have sine »dækker«, måtte han betale, hvad han skyldte og være glad til.
   Det var kun omkring en gang om året, vi fik et stort parti hjem, og far slog sig på sin yndlingssport, sejlsporten, og købte og lod bygge nogle pragtfulde både. Han


  

Siden sidst

Erik Koux kører som bekendt helst Bugatti - også til daglig - men i Bilen og Båden for marts i år kan man læse at Koux over en gammel Rover 90 har opbygget en særpræget brugsvogn, en stationcar i alumi-

blev senere kritisk revisor i Kongelig Dansk Yachtclub.
   Grégoire vognen blev solgt til en godsejer Møller på Østrupgård på Fyn. Han skulle bare bruge den til arbejdsvogn og til at lære at køre i, men vi fik da ligegodt 4.000 kroner for den. Jeg kørte med til Fyn, for at han kunne lære at køre undervejs, og jeg havde et par dejlige dage på Østrupgård. Vi fik brændevin, der var over hundrede år gammel, men jeg måtte jo tage med toget hjem.
   Nu var krigen forbi og dermed også i virkeligheden kapitlet med de gamle vogne. Vi fik et par Delahaye vogne fra Tyskland, men vi kørte ikke så meget mere, for nu lå fars interesse på sejlsporten.
                               Peter Sørensen

  

niumsplade og vandfast krydsfiner over et asketræsskelet. Interessant læsning om hvordan en privatmand byggede den fornuftsbil ingen af de store bilfabrikker tør lancere. - - - Vi gør i øvrigt opmærksom på at Société des Bugattistes Danois atter er dukket op i listen over sektioner og registre, nu med adresse hos Koux. - - - Der har i årevis huseret et Bugatti-spøgelse på Lolland-Falster. Nu er sagen under opklaring,

idet Ib Jacobsen i Nykøbing har købt gespenstet. Så meget kan siges i øjeblikket at motoren er af fabrikatet Brasier. - - - Ulf Save i Helsingør har fået synet og indregistreret sin Chrysler „65" 1929 - og har forøget vognbestanden med en DKW 1939. - - - Vi fører os frem på det britiske marked. I julinummeret af MotorSport er hovedattraktionen i en helsides annonce fra Coys of Kensington "1930 Rolls-Royce Phantom II two-door drophead coupe, the coachwork by Jensen of Denmark." En imponerende bil med særlig forlænget motorhjelm og Marchal lygter. Sort og elfenben, grønt læderindtræk. Prisforlangende £ 8.750 (ganske vist af dem til cirka 15 kroner stykket, det bliver dog jævnt hen 145.000 kroner). Dertil foto i hel sidebredde. Vognen er den som tilhørte vort tidligere medlem Granzow, og senere Carmen Curlers. Det stærkt moderniserede karrosseri med fremrykket køler blev bygget herhjemme en gang i 50'erne. I næste nummer af samme blad tilbydes så en Nimbus 1937 med sidevogn, restaureret og original, for £ 495. Eventuelt afbetaling, eller bytte med andet. Og mens vi er ved MotorSport så er der en kuriøs annonce for en restaureret "Historic Racing Car", en topersoners DENMARK. Har nogen før hørt om det mærke? - - - (forts, side 24)