Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 36 - EFTERÅR 1973     side  24

  
 

 

 

 

  

  

De to foregående sider viser:
Erik Ladefogeds Lincoin er en Le Baron limousine -fra 1928, erhvervet fra dødsboet efter Sonja Naumann hvis far fik vognen som ny. Hun deltog i 1962 i Københavns Rundskueløh med den.
Hos Ladefoged er undervognen blevet renset af og malet og motoren er blevet hovedrepareret, men vognen var ellers i fin stand, med originalt indtryk og lak. Karrosseriet er af aluminium. Den gik gennem syn med nul fejl dagen før den skulle deltage i Ringkøbing-løbet. Under en hel del aluminiumsmaling på. forskellige indvolde i motor rummet fandt Ladefoged helt intakt fornikling, som ikke behøvede fornyelse. Motoren er en V8 på 6.900 ccm, en konstruktion der er gjort meget kort ved hjælp af fork-and-blade plejlstcenger. Ifølge reklamen i sin tid skulle den med 95 hk kunne give vognen en hastighed af 95 miles per hour - og det skal nok være sandt.
Til højre Evald Hennebergs toprenoverede NSU 1914 motorcykel.

(fortsat fra side 11)

Siden sidst

   Jens A. Bagge har afhændet både sin M. G. PA og sin Bentley Mk. VI til Lars Bang - for i stedet at hjemføre en Rolls-Royce 20/25 1934 Hooper Sports Saloon fra London. - - - M. G. PA'en gik i øvrigt kort efter videre fra Lars Bang til Hillerød i bytte for en Jaguar. - - - Henning Helmer har de senere måneder fået to nyerhvervelser: En Rover 105 S 1957 og en Citroën B11 Normale cabroilet 1939 - der er ved at blive interesse for at redde de sidste overlevende åbne Traction Avant'er. - - -
Birger Bayer, selv ejer af flere Lancia- vogne, vil gerne registrere alt hvad der findes af mærket i Danmark. Eventuelle tips til Pilegårdsparken 35, 3450 Birkerød. --- Herluf Fribo finder hele tiden noget mere. Seneste erhvervelser er en 1928 Ford A af ældste type og en Ford Y 1934. - - - Også Peter Mogensen har fået en Ford Y 1934 - og en ægte BMW 327/28, dog minut topstykke. - - - Flere DVK-medlemmer oplyser at de har fremragende erfaringer med en rustomdanner der hedder Rust-a-rest. Det er en væske på fosforsyrebasis som smøres på - det forudsætter at der er rust som kan omdannes. Efter en halv time skylles med vand og emnet er klar til at grunde. - - - Man kvier sig ofte ved at skille sig af med en vogns gamle, måske endda helt oprindelige indregistrerings- og toldpapirer, men hidtil har det været indtrykket at myndighederne var flinthårde og insisterede på at de skulle tilintetgøres ved ny registrering.

Nu har Eilo Nielsen erfaret noget andet. Han sendte skriftlig ansøgning til centralregistret om at måtte beholde papirerne til en Chevrolet 1937 og forklarede at de jo havde affektionsværdi. Tre måneder efter kom der et imødekommende svar - vedlagt de gamle attester til evig arv og eje. - - -
Ved redaktionens slutning erfarer vi mere fra Erik Koux, nemlig det forbløffende at Koux har skilt sig af med sin Bugatti type 57 Ventoux coupé og erstattet den i garagen med en 3½ liters Maserati fra begyndelsen af tresserne. Til beroligelse bedyres det at den lille blå type 37 vil Koux ikke drømme om at undvære.

Vi efterlyser
som sædvanlig historier om og fotos af restaureringsaktiviteten rundt om i landet - og tips om hvem der har købt eller solgt hvad og hvorhen, til rubrikken

Siden Sidst.
Næste nummer bringer blandt andet sidste afsnit i familien Sørensens erindringer - Sv. Palle Sørensens beretning om 50 år som gummi- og lastbil- sælger. Endvidere en stor, illustreret artikel af P. E. Hansen om karrosserisvejsning.
   Vi kan i den sammenhæng oplyse at det overvejes at fremstillet et særtryk som samler de artikler vi i årenes løb har bragt om forskellige faser af restaureringsarbejdet - ikke mindst af hensyn til ny medlemmer som ikke har de gamle numre af bladet.
   Vi regner også med til næste nummer at få klar den bebudede mere indgående skildring af Hans Sørensens Rover 1905.