|
De to foregående sider viser:
Erik Ladefogeds Lincoin er en Le Baron limousine -fra 1928, erhvervet fra
dødsboet efter Sonja Naumann hvis far fik vognen som ny. Hun deltog i
1962 i Københavns Rundskueløh med den.
Hos Ladefoged er undervognen blevet renset af og malet og motoren er
blevet hovedrepareret, men vognen var ellers i fin stand, med originalt
indtryk og lak. Karrosseriet er af aluminium. Den gik gennem syn med nul
fejl dagen før den skulle deltage i Ringkøbing-løbet. Under en hel del
aluminiumsmaling på. forskellige indvolde i motor rummet fandt Ladefoged
helt intakt fornikling, som ikke behøvede fornyelse. Motoren er en V8 på
6.900 ccm, en konstruktion der er gjort meget kort ved hjælp af
fork-and-blade plejlstcenger. Ifølge reklamen i sin tid skulle den med 95
hk kunne give vognen en hastighed af 95 miles per hour - og det skal nok være
sandt.
Til højre Evald Hennebergs toprenoverede NSU 1914 motorcykel.
|
|
(fortsat fra side 11)
Siden sidst
Jens A. Bagge har afhændet både sin M. G. PA og sin
Bentley Mk. VI til Lars Bang - for i stedet at hjemføre en Rolls-Royce
20/25 1934 Hooper Sports Saloon fra London. - - - M. G. PA'en gik i
øvrigt kort efter videre fra Lars Bang til Hillerød i bytte for en
Jaguar. - - - Henning Helmer har de senere måneder fået to
nyerhvervelser: En Rover 105 S 1957 og en Citroën B11 Normale cabroilet
1939 - der er ved at blive interesse for at redde de sidste overlevende
åbne Traction Avant'er. - - -
Birger Bayer, selv ejer af flere Lancia- vogne, vil gerne registrere alt
hvad der findes af mærket i Danmark. Eventuelle tips til Pilegårdsparken
35, 3450 Birkerød. --- Herluf Fribo finder hele tiden noget mere. Seneste
erhvervelser er en 1928 Ford A af ældste type og en Ford Y 1934. - - -
Også Peter Mogensen har fået en Ford Y 1934 - og en ægte BMW 327/28,
dog minut topstykke. - - - Flere DVK-medlemmer oplyser at de har
fremragende erfaringer med en rustomdanner der hedder Rust-a-rest. Det er
en væske på fosforsyrebasis som smøres på - det forudsætter at der er
rust som kan omdannes. Efter en halv time skylles med vand og emnet er
klar til at grunde. - - - Man kvier sig ofte ved at skille sig af med en
vogns gamle, måske endda helt oprindelige indregistrerings- og
toldpapirer, men hidtil har det været indtrykket at myndighederne var
flinthårde og insisterede på at de skulle tilintetgøres ved ny
registrering.
|
|
Nu har Eilo Nielsen erfaret noget andet. Han sendte
skriftlig ansøgning til centralregistret om at måtte beholde papirerne
til en Chevrolet 1937 og forklarede at de jo havde affektionsværdi. Tre
måneder efter kom der et imødekommende svar - vedlagt de gamle attester
til evig arv og eje. - - -
Ved redaktionens slutning erfarer vi mere fra Erik Koux, nemlig det
forbløffende at Koux har skilt sig af med sin Bugatti type 57 Ventoux
coupé og erstattet den i garagen med en 3½ liters Maserati fra
begyndelsen af tresserne. Til beroligelse bedyres det at den lille blå
type 37 vil Koux ikke drømme om at undvære.
Vi efterlyser
som sædvanlig historier om og fotos af restaureringsaktiviteten
rundt om i landet - og tips om hvem der har købt eller solgt hvad og
hvorhen, til rubrikken
Siden Sidst.
Næste nummer bringer blandt andet sidste afsnit i familien Sørensens
erindringer - Sv. Palle Sørensens beretning om 50 år som gummi- og
lastbil- sælger. Endvidere en stor, illustreret artikel af P. E. Hansen
om karrosserisvejsning.
Vi kan i den sammenhæng oplyse at det overvejes at
fremstillet et særtryk som samler de artikler vi i årenes løb har bragt
om forskellige faser af restaureringsarbejdet - ikke mindst af hensyn til
ny medlemmer som ikke har de gamle numre af bladet.
Vi regner også med til næste nummer at få klar den
bebudede mere indgående skildring af Hans Sørensens Rover 1905.
|
|