Bilhistorisk Tidsskrift NR. 37 - VINTER 1973 side 5 |
Alpinsk R-R minderally Af Ebbe Suenson |
Rolls-Royce bilerne har som bekendt aldrig været
konstrueret til væddeløb, og fabrikken har derfor kun i meget ringe grad
deltaget aktivt i de løb, som var så almindelige før 1914 og som havde
stor reklamemæssig betydning. Men fabrikken kunne naturligvis ikke
forhindre, at private RR-ejere deltog, og James Radley deltog i 1912 i det
østrigske alpeløb med sin Silver Ghost (London-Edinburgh) med 3-trins
gearkasse, men da han nåede Katchberg-passet, gik bilen i stå i l. gear
på grund af mangel på trækkraft, to passagerer måtte stige ud og
skubbe bagpå, og Radley udgik af løbet. Silver Ghost Alpine Eagle, i samme skikkelse som da James Radley kørte i den i 1913. |
marked. Claude Johnson (bindestregen i R-R) sendte derfor et
hold af eksperter fra fabrikken til Østrig for at finde ud af, hvad der
skulle gøres - først og fremmest med hensyn til motorkraft, gear,
kølesystem og bremser. Resultatet blev en ny model med mange ændringer,
bl. a. en 4- trins gearkasse, hvor l. gear kunne klare en stigning på 33
%, og i juni 1913 lod fabrikken tre biler af den nye model deltage i det
kejserlig-kongelig østrig-ungarske alpeløb. Desuden deltog Radley for
egen regning med en tilsvarende bil. |
penny under tomgangsdysen, hvorefter man starter med håndsvinget, lader motoren løbe, indtil den
er varm nok og så fjerner man pennystykket. Problemet blev løst med, hvad
jeg ville betegne som en Storm-P-opfindelse, der kunne betjenes fra
førersædet uden åbning af motorhjelmen. |