|
dele fra Rover'en (der nemlig ikke skal stå i messing), men tre
måneder efter var de ikke rørt. Så lykkedes det Hans Sørensen at
finde den rette mand i Roskilde, Østerberg, Roskilde
Forkromningsindustri. Hos ham blev arbejdet ikke alene udført
rigtigt, men om natten låste han delene inde i sit pengeskab.
Rover'en er lakeret hos vort medlem Bent Olsen i Ugerløse og |
|
det er gammeldags håndarbejde af højeste kvalitet i mange lag.
Rover Cycle Company Ltd. i Coventry startede i 1877 med
at fremstille cykler og tricykler. I 1902 kom den første Rover
motorcykel. I 1903 besluttede bestyrelsen at sætte en bil i
produktion, og udviklingen blev overladt til ingeniøren Edmund W.
Lewis, der tidligere havde været hos |
|
|
Motoren set bagfra. Rovers automatiske patentkarburator af messing
vejer 5½ kilo!
Daimler. Han frembragte den encylindrede model 8 h. p. der blev
lanceret lige før påske året efter. En forbløffende højt udviklet
konstruktion, der i en ganske let vogn kombinerede mange træk fra meget
mere kostbare vogne på markedet dengang.
Prototypen havde centralrørschassis og ingen
baghjulsaffjedring. Det knækkede, så i produktionsmodellen blev der
indføjet et kardanled og halvelliptiske fjedre. Og der kom en slags
chassis af to asketræsvanger, hvorpå der er skruet to
gitterkonstruktioner af støbt aluminium. Bagtil forbindes de af et
ligeledes støbt kryds, og midtvejs simpelt hen af sæderne. Fortil
affjedring med en halvelliptisk fjeder på tværs. Straks fra starten
indbød dette til mange forskellige karrosseriformer, og der kom hurtigt
foruden den tosædede også tre- og fire- sædede modeller.
Motoren er som sagt encylindret, med 114 mm boring og 130 mm
slaglængde, hvilket giver et volumen på 1.327 ccm. Der er styrede
ventiler, og ved hjælp af en pedal kan knasterne forskydes på
knastakslerne - et helt andet sæt knaster kan skydes ind, det ændrer
ventildiagrammet så meget at det virker som en kraftig mo-
|
|