Bilhistorisk Tidsskrift NR. 37 - VINTER 1973 side 19 |
gennemførtes for 4. gang, møder nye kursister ofte med
spørgsmålet: ja, hvorfor svejser vi ikke COs, Argon, punkt osv.? Ved gassvejsning tilføres ikke tråd, derved dannes der
ingen vulst, denne dannes ved COs og Argon fordi der tilføres tråd. Ved
alle tre svejsemetoder — gas, C02 og Argon — kaster pladen sig mere
eller mindre, derfor skal man efter svejsning oprette pladen. Dette lader
sig ikke gøre før vulsten er fjernet, dette kan ske ved slibning
og/eller mejsling, men kan man komme til i hjørner, kroge etc. ? |
en bule indefter, og fylder ud med masser af »cement«, og er man dygtig
med en spartel og sandpapir, kan man opbygge den oprindelige facon. Men er
det den slags håndværksarbejde (læs: klamphuggerarbejde) man ønsker ved
restaurering af et gammelt køretøj ? Svejseværktøj Firma Harald Nyborg, Vestergade 65-75, 5000 Odense, forhandler, som den eneste i landet, ejendomsflasker for Hede Nielsen A/S. I ejendomsflasker indhugges ejerens navn og adresse. En ilt- og glasflaske af 20-liters typen koster i alt 1130 kr. plus |
moms. Hertil kommer udgift til reduktions- ventiler, slanger,
brænderhåndtag og brænder, ca. 450-500 kr. plus moms. Det betyder, at man
for ca. 1600 kr. plus moms kan købe et svejsesæt med egne flasker.
Indholdet i et 20-liters flaskesæt rækker til mindst 50 timers brug med
brænderen 0,5-1 mm. ROVER 8 h.p. drede Knight glidermotorer. Af dem blev der ikke solgt mange, hvorimod der
af den rigtige 8 h. p. var blevet lavet ca. 3.000 - med sine gode egenskaber
og fine benzinøkonomi var det ikke mindst en populær lægevogn. Adskillige
eksemplarer af modellen har overlevet til i dag, men Hans Sørensens er et
af de fineste, |