Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 39  SOMMER 1974     side  32

  

(fortsat fra side 19)
   De fleste af de deltagende køretøjer er kendt for dem som underholder sig med at bladre i bøger om gamle biler, men en enkelt, en Robinson fra 1907, bør omtales. Dels blev den kørt af Mr. D. Robinson, som er søn af konstruktøren, og dels havde den et i bogstavelig forstand opsigtsvækkende kølesystem. Udblæsningsgassen forlod på normal måde motoren gennem et udblæsningsrør og en lydpotte, men vendte herefter tilbage til motorens forende og ledtes hen over cylindrene af en kappe der var åben i bagenden. Her kunne udblæsningen så forsvinde i den retning den havde lyst; det så faktisk ud som om der var ild i motoren når den kørte. Mr. Robinson lavede 3 af slagsen omkring 1907.
   Flere DVK medlemmer var mødt op i gamle biler. Børge Kå samlede i forening med sin Cyklonette fra 1907 en hel del opmærksomhed hos englænderne, og også Mackeprangs Darracq var genstand for beundring.
   På initiativ af Vagn Loft var der sørget for en overraskelse for englændere og tilskuere idet Hammelvognen da alle var samlede kom tøffende ud fra sit skjulested i den nærliggende skov. Den deltog som bekendt i London-Brighton løbet i

1954 med Vagn Loft ved pinden. Den beskedent afmålte og dyre specialbenzin som Hammelvognen forlanger blev godt udnyttet idet belægningen i det kvarters tid den kunne køre var 100 %.
   Under frokosten overrakte Bent Mackeprang på DVK's vegne en lille mindeplade forsynet med klubbens jakkeemblem. Den blev englænderne tilsyneladende meget glade for.
   Efter frokosten kørtes til Kronborg og efter besigtigelse af dette byggeri kørte man mod København.
   2 af de engelske biler, en Rolls-Royce, og en Hispano Suiza Alfonso fra 1912, var ikke med i Nordsjælland. Ejerne havde valgt i stedet at deltage i DVK's Bromølle løb. De fik den lille mindeplade overrakt af Dråby og kørte til København inden mørkets frembrud af hensyn til karbidlygterne.
   Søndag morgen brød englænderne op og vendte kølerne mod Esbjerg som nåedes mandag aften.
                                               PL

(fortsat fra side 24)
Manøvreprøve:
l. Sv. Dråby, Ford A 1930 coupe, 2. Kaj Larsen, Chevrolet 1931 coach, 3. K. N. Kusk, Chevrolet 1928 sedan.
Opgaver på turen:
1. E. Lindvig Jensen, Ford T 1926 sedan,
2. Ewald Henneberg, Singer 1934 LeMans,
3. K. G. Jørgensen, Ford 1934 V8 sedan.
Konkurrence for damer:
 l. Lizzi Dråby.


SELANDIA/BROMØLLE
TUREN
Resultater:
Concours d'élégance
indtil årgang 1930:
1. Jørgen Hansen, Ford T 1919 touring,
2. E. F. Jacobsen, Studebaker 1930 Presi- dent touring.
efter 1930:
1. Mogens Blom, Aston Martin 1935 Mk. II,
2. Bent Olsen, Austin 10/4 cabriolet 1934.
Tips:
l. Ole Nielsen, 2. Jørn de Simony, 3. Jens Pilø.
Dansekonkurrence:
l. Birgit Falk, 2. Karin Andersen.