|
(fortsat fra side 19)
De fleste af de deltagende køretøjer er kendt for dem som
underholder sig med at bladre i bøger om gamle biler, men en enkelt, en
Robinson fra 1907, bør omtales. Dels blev den kørt af Mr. D. Robinson,
som er søn af konstruktøren, og dels havde den et i bogstavelig forstand
opsigtsvækkende kølesystem. Udblæsningsgassen forlod på normal måde
motoren gennem et udblæsningsrør og en lydpotte, men vendte herefter
tilbage til motorens forende og ledtes hen over cylindrene af en kappe der
var åben i bagenden. Her kunne udblæsningen så forsvinde i den retning
den havde lyst; det så faktisk ud som om der var ild i motoren når den
kørte. Mr. Robinson lavede 3 af slagsen omkring 1907.
Flere DVK medlemmer var mødt op i gamle biler. Børge Kå
samlede i forening med sin Cyklonette fra 1907 en hel del opmærksomhed
hos englænderne, og også Mackeprangs Darracq var genstand for beundring.
På initiativ af Vagn Loft var der sørget for en
overraskelse for englændere og tilskuere idet Hammelvognen da alle var
samlede kom tøffende ud fra sit skjulested i den nærliggende skov. Den
deltog som bekendt i London-Brighton løbet i
|
|
1954 med Vagn Loft ved pinden. Den beskedent afmålte og
dyre specialbenzin som Hammelvognen forlanger blev godt udnyttet idet
belægningen i det kvarters tid den kunne køre var 100 %.
Under frokosten overrakte Bent Mackeprang på DVK's vegne en
lille mindeplade forsynet med klubbens jakkeemblem. Den blev englænderne
tilsyneladende meget glade for.
Efter frokosten kørtes til Kronborg og efter besigtigelse af
dette byggeri kørte man mod København.
2 af de engelske biler, en Rolls-Royce, og en Hispano Suiza
Alfonso fra 1912, var ikke med i Nordsjælland. Ejerne havde valgt i
stedet at deltage i DVK's Bromølle løb. De fik den lille mindeplade
overrakt af Dråby og kørte til København inden mørkets frembrud af
hensyn til karbidlygterne.
Søndag morgen brød englænderne op og vendte kølerne mod
Esbjerg som nåedes mandag aften.
PL
|
|
(fortsat fra side 24)
Manøvreprøve:
l. Sv. Dråby, Ford A 1930 coupe, 2. Kaj Larsen, Chevrolet 1931 coach,
3. K. N. Kusk, Chevrolet 1928 sedan.
Opgaver på turen:
1. E. Lindvig Jensen, Ford T 1926 sedan,
2. Ewald Henneberg, Singer 1934 LeMans,
3. K. G. Jørgensen, Ford 1934 V8 sedan.
Konkurrence for damer:
l. Lizzi Dråby.
SELANDIA/BROMØLLE
TUREN
Resultater:
Concours d'élégance
indtil årgang 1930:
1. Jørgen Hansen, Ford T 1919 touring,
2. E. F. Jacobsen, Studebaker 1930 Presi- dent touring.
efter 1930:
1. Mogens Blom, Aston Martin 1935 Mk. II,
2. Bent Olsen, Austin 10/4 cabriolet 1934.
Tips:
l. Ole Nielsen, 2. Jørn de Simony, 3. Jens Pilø.
Dansekonkurrence:
l. Birgit Falk, 2. Karin Andersen.
|
|