|  |  Det er egentlig mærkeligt at forsøge at skrive noget
      om FIAT i Danmark i anledning af fabrikkens 75 års jubilæum. For FIAT
      blev meget sent kendt i Danmark.I det følgende vil jeg fortælle om den første FIAT i
      Danmark, om forhandlingen herhjemme gennem årene, om mærkets sportslige
      indsats på dansk grund og endelig give en kort oversigt over hvad der er
      bevaret af gamle FIAT-vogne herhjemme. Behandlingen af det historiske stof
      sluttes nogle år efter den anden verdenskrig, de seneste år synes jeg
      ikke der er grund til at komme ind på ved denne lejlighed. Jeg vil heller
      ikke beskæftige mig med FIATs modelprogram som sådant, selv om
      naturligvis mange modeller bliver nævnt undervejs.
 DANMARKS FØRSTE FIAT Danmarks forsvar fik sit første automobil i 1908 - efter seks års
      betænkningstid. Og
 |  | det køretøj der fik nummerpladen HtK l (Hærens tekniske
      Korps) var en FIAT, ikke kun hærens, men Danmarks første FIAT, så vidt
      jeg har kunnet konstatere.Forhistorien var at chefen for HtK i januar 1902 nedsatte en
      komité der skulle overveje om og i hvilken grad „det bør tilraades
      under vore Forhold at indføre Automobiler i Hæren, enten som
      selvbevægende Vogne til at trække almindelige Køretøjer eller som
      selvbevægende Vogne, der kunde rumme saavel Maskiner som de Personer
      eller Genstande, der skulde transporteres."
 To af komiteens medlemmer havde i forsommeren lejlighed til
      at se biludstillingeni Berlin, og komiteen foretog praktiskeprøver med
      biler, navnlig lastvogne, fra biludstillingen i 1902 i København. I
      september samme år afgav komiteen betænkning. Konklusionen var at det
      anbefaledes at anskaffe en personvogn og en kanon-
 |  |  traktor, henholdsvis en 4-personers 2-cylindret
      Vivinus 9 HK til 5.000 kr. og et 9½ tons tungt Fowler & Co.
      damp-landevejslokomotiv, forsynet med kran foran og plov til at grave
      skyttegrave med, samt to påhængsvogne. Pris 30.000 kr. I øvrigt med den
      i krigstilfælde noget afvæbnende aktionsradius af 13 (tretten)
      kilometer.Men komiteens omfattende betænkning og indstilling blev
      blankt afvist af krigsministeriet med henvisning til de begrænsede
      pengemidler der var til rådighed. Og så gik der seks år.
 Under efterårsmanøvrerne i 1908 blev der under ledelse af
      artillerigeneralen V. Råbye arrangeret en afprøvning af fem
      lastbilmodeller, sluttende med en seksdages tur Sjælland rundt. Hver vogn
      blev ført af en chauffør fra fabrikken og var bemandet med en dansk
      kontrollant. Mærkerne var Daimler, N.A.G., Halley, Büssing, fire ret
      svære køretøjer, og en let og lavbenet
 |  |