Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side    4

     
 

  
FIAT. Man kan tænke sig at fabrikkerne har stillet vognene til rådighed i forhåbning om at det ville være en god reklame når nu det danske militær bestemte sig for deres mærke. 

HtK l 
Den FIAT lastvogn hæren fik i 1908, benævnes i den omfattende korrespon dance mellem hæren og importøren Max

 

 
Levig, Havnegade 9 i København, udelukkende som „2-tons". Der er ingen anden modelbetegnelse. Men det har været en 18/24 HP, og lasteevnen var 1800 kg.
   FIAT'en ankom til København 24. september 1908 med damperen Halmstad fra Lübeck, med chaufføren Pietro Baima. I Max Levigs tilbudsskrivelse står at hæren kan leje lastautomobilet med chauffør i 10 dage for 140 lire pr. døgn. Lejen vil ved

De fem lastbiler der konkurrerede om hærens gunst var 'fra venstre mod højre: Halley, FIAT, Daimier, N.A.G. og Büssing.

(side 5)
H/K l ser temmelig veltjent ud på dette billede. Hvor længe den var i brug ved jeg ikke, men læg mærke til bulerne, den skæve kølerprop og at der er sat luftringe på forhjulene - ved leveringen vrar det fast gummi.

køb blive trukket fra prisen 14.500 kr., dog minus 100 kr. til chaufføren.
   I hærens arkiv er foruden korrespondancen med Max Levig bevaret en håndskrevet rapport fra kontrollanten J. Tørsleff om den første prøvetur med vognen den 7. oktober. Der var start klokken 3:05 formiddag (altså om natten) fra København. Klokken 6:20 passeredes Vordingborg første gang, så gik turen helt tilbage til Tåstrup, og atter til Vordingborg som nåedes anden gang klokken 2:40 om eftermiddagen. Og så via Næstved og Roskilde hjem til København, med ankomst klokken 9:05 om aftenen.
   Tørsleff s rapport lyder i sin helhed: „Efter første Gang at have passeret Roskilde maatte der standses omtrent ved 3 Mile Pælen, da Benzintilførselsrøret var bleven tilstoppet (Tørsleff har været ved at skrive petroleum, men har streget det