|  |  
 
        
          |   FIAT. Man kan tænke sig at fabrikkerne har stillet vognene til
            rådighed i forhåbning om at det ville være en god reklame når nu
            det danske militær bestemte sig for deres mærke.
 HtK l Den FIAT lastvogn hæren fik i 1908, benævnes i den omfattende
            korrespon dance mellem hæren og importøren Max
 |  |  Levig, Havnegade 9 i København, udelukkende som „2-tons". Der er
            ingen anden modelbetegnelse. Men det har været en 18/24 HP, og
            lasteevnen var 1800 kg.
 FIAT'en ankom til København 24. september 1908 med
            damperen Halmstad fra Lübeck, med chaufføren Pietro Baima. I Max
            Levigs tilbudsskrivelse står at hæren kan leje lastautomobilet med
            chauffør i 10 dage for 140 lire pr. døgn. Lejen vil ved
 |  |  | De fem lastbiler der konkurrerede om hærens gunst var
      'fra venstre mod højre: Halley, FIAT, Daimier, N.A.G. og Büssing.
       (side 5)H/K l ser temmelig veltjent ud på dette billede. Hvor længe den var i brug
      ved jeg ikke, men læg mærke til bulerne, den skæve kølerprop og at der
      er sat luftringe på forhjulene - ved leveringen vrar det fast gummi.
 køb blive trukket fra prisen 14.500 kr., dog minus 100 kr. til
      chaufføren.I hærens arkiv er foruden korrespondancen med Max Levig
      bevaret en håndskrevet rapport fra kontrollanten J. Tørsleff om den
      første prøvetur med vognen den 7. oktober. Der var start klokken 3:05
      formiddag (altså om natten) fra København. Klokken 6:20 passeredes
      Vordingborg første gang, så gik turen helt tilbage til Tåstrup, og
      atter til Vordingborg som nåedes anden gang klokken 2:40 om
      eftermiddagen. Og så via Næstved og Roskilde hjem til København, med
      ankomst klokken 9:05 om aftenen.
 Tørsleff s rapport lyder i sin helhed: „Efter første Gang
      at have passeret Roskilde maatte der standses omtrent ved 3 Mile Pælen,
      da Benzintilførselsrøret var bleven tilstoppet (Tørsleff har været ved
      at skrive petroleum, men har streget det
 |  |