|
ud og rettet til benzin. Red.). Det viste sig at være
Hullerne i Sugerorets Hoved, der var blevet fyldt med Urenheder fra
Benzinen. Chauffeuren opgav at ved Paafyldningen på Tøjhuset havde han
bemærket at Benzinen ikke var ren, hvilket Prmlt. Wamberg vilde kunde
bevidne. Opholdet varede fra Kl. 11:35 til 11:54 Formiddag.
I Højde med Ubby mellem Rønnede Kro og Vordingborg maatte
han skifte en af Tænderne (det er nok tændrør. Red.), dette
foraarsagede et Ophold fra Kl. 2:20 Eftermiddag til 2:30.
Anden Tur mellem Næstved og Ringsted hæmmedes betydeligt
paa Grund af Tropper og Train, der fra Øvelserne marcherede i Kvarter.
Chauffeuren beder bemærke at Vognen herved maatte bruge en Del mere
Benzin end Turen ellers havde nødvendiggjort.
Der blev skiftet Gear ca. 60 Gange, de fleste af de Steder
hvor dette fandt Sted kan jeg angive paa Kortet.
Ned ad Bakkerne løb Motoren i Reglen tom.
I Vordingborg blev der fyldt Benzin paa Beholderen.
Mellem Næstved og Ringsted kørte vi uden Skyld en Hund
ihjel.
Der blev i alt benyttet 76 Kg. Benzin.
Ellers intet at bemærke." |
|
Man har i dag svært ved at forestille sig de ujævne
grusveje turen er foregået på i den stive vogn, med en hastighed der har
ligget omkring 35 kmt. Det må have været trættende både for chauffør
og kontrollant.
Valget faldt altså på FIAT lastvognen, og i hærens arkiv
kan man se breve fra importørerne af de andre vogne, med forsøg på at
bortforklare deres fejl.
Den 12. oktober tilbyder Max Levig at skaffe et parti
reservedele og et double phaëton karrosseri til seks personer - disse
tilbud kan jeg ikke se om hæren tog imod. Den 16. oktober kommer
ordrebekræftelsen, prisen på lastvognen er da 14.600 kr.
Hæren ønsker en brugsanvisning til den automatiske
smøreanordning, og den kommer 27. oktober. Hærens arkiv rummer også
diverse store salgsbrochurer, blandt dem en på engelsk med de forskellige
FIAT lastvogns- og busmodeller.
Hvor længe HtK l var i brug har jeg ikke kunnet fastslå,
men den blev moderniseret med luftringe på forhjulene, og kom i øvrigt
til at se temmelig slidt ud.
I sidste halvdel af tyverne fik forsvaret igen nogle
enkelte FIAT køretøjer, nemlig et par lukkede personvogne og en mini
kampvogn. |
|
HÆRENS MOTORISERING
Vi skal en anden gang komme nærmere ind på hærens motorisering, der gik
umådelig langsomt. Det varede to år før hæren fik sit andet
motorkøretøj, en Napier personbil fra 1910, og igen fire år før det
tog fart, da filmmanden Ole Olsen under indtryk af krigsudbruddet
forærede hæren seks amerikanske touring-vogne. Ligeledes ved privat,
frivillig bistand rådede hæren dog fra 1910 over et antal biler gennem
Dansk frivillig Automobilkorps, og fra 1911 tilsvarende over motorcykler
gennem det også frivillige Motorordonnanskorps.
TI ÅR NÆSTEN UDEN FIAT
Den officielle importstatistik bekræfter at der i de næste ti år kun
blev indført ganske få FIAT-vogne. Så få at de kun figurerer i gruppen
„andre lande" - der er altså ingen konkrete tal at hente. Sandt at
sige har jeg kun kunnet spore oplysninger om tre vogne, nemlig tre drosker
som FIAT-importøren Max Levig selv havde kørende i 1912. Oplysningen har
jeg fra forhenværende TAXA-vognmand Olaf F. Jensen, der selv begyndte at
køre droske det år og som senere kørte FIAT. Det skal indføjes at Max
Levig foruden at være FIAT-importør havde mange andre jern i ilden. Han
havde forsikringsagentur (og |
|