Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 41  -  DECEMBER 1974     side    9

     
 

ved påske- eller pinsetid 1919. Nederst i lasten stod 40 fine kasser med hver sin bil i, desværre var der sydfrugter oven på, og kasserne og bilernes indtræk af spalt var dækket af 4 centimeter tykt mug. Det blev dog gnedet af, og frem dukkede fem- personers turistvogne af model 2B. De ko- stede 26.500 kroner. Det var en glimrende vogn. Der var også enkelte model 70, som N. N. siger var noget bras. En kom på den 
   

 

 første udstilling efter krigen, i Tivoli, februar-marts 1920, den blev solgt til direktør Ernst Michaelsen, Vacuum Oil. Men den var altid i stykker.
   N. N. mener der kom endnu en båd i 1919 med et lignende antal vogne, og at der de følgende år kom et par hundrede vogne om året.
   Imidlertid gik De Forenede Handels- og Oplagspladser konkurs med et underskud
   

 

på 12 millioner kroner, men FIAT-agenturet var blevet skilt ud i Skandinavisk Automobil & Transport Co., Hambrosgade, der flyttede ud på Strandvejen 5-7, tidligere Dansk Motor Co., hvorfra ing. Cai Caspersen fulgte med som salgschef. Holger Behrens var adm. direktør, grosserer Bruun stod for salgssiden, men Niels Nielsen havde en meget selvstændig stilling
                                 (Iæs videre side 11)
   

 
 

I 1920 begyndte Olaf Frithiof Jensen at køre denne 2B for vognmand og blomsterhandler Hansen, Trianglen. Olaf Jensen fortæller at det egentlig var ham der stod for indkøbet af vognen, gennem underforhandleren Friis-Hansen. Karrosseriet var lavet til en Thrige og var lidt svært at passe til. Det var som mange andre hyrevognskarrosserier fremstillet af den dygtige karetmager Jensen i ..Hullet" på Strandboulevarden hvor H. C. Christiansens virksomhed lå, oppe ved Langelinjebroen. Høj var karrossen, som myndighederne krævede det, og det var svært at smide en cykel op på bagagebæreren. Nummeret var K 987. 2B var en god model, stærk, og smidig og lydløs, men en benzin sluger. Den havde dynamo, men ikke selvstarter. O. Jensen mener der gik en 7-8 som hyrevogne i København.
   Midt i tyverne blev O. Jensen afløserchauffør på fire forskellige FIAT 505 drosker, inden han i 1928 blev selvstændig med en Citroen B.14.