Bilhistorisk Tidsskrift NR. 41 - DECEMBER 1974 side 9 |
ved påske- eller pinsetid 1919. Nederst i lasten stod 40
fine kasser med hver sin bil i, desværre var der sydfrugter oven på, og
kasserne og bilernes indtræk af spalt var dækket af 4 centimeter tykt
mug. Det blev dog gnedet af, og frem dukkede fem- personers turistvogne af
model 2B. De ko- stede 26.500 kroner. Det var en glimrende vogn. Der var
også enkelte model 70, som N. N. siger var noget bras. En kom på den |
første udstilling efter krigen, i Tivoli,
februar-marts 1920, den blev solgt til direktør Ernst Michaelsen, Vacuum
Oil. Men den var altid i stykker. |
på 12 millioner kroner, men FIAT-agenturet var blevet skilt
ud i Skandinavisk Automobil & Transport Co., Hambrosgade, der flyttede
ud på Strandvejen 5-7, tidligere Dansk Motor Co., hvorfra ing. Cai
Caspersen fulgte med som salgschef. Holger Behrens var adm. direktør,
grosserer Bruun stod for salgssiden, men Niels Nielsen havde en meget
selvstændig stilling |
I 1920 begyndte Olaf Frithiof Jensen at køre denne 2B for vognmand og
blomsterhandler Hansen, Trianglen. Olaf Jensen fortæller at det egentlig
var ham der stod for indkøbet af vognen, gennem underforhandleren
Friis-Hansen. Karrosseriet var lavet til en Thrige og var lidt svært at
passe til. Det var som mange andre hyrevognskarrosserier fremstillet af den
dygtige karetmager Jensen i ..Hullet" på Strandboulevarden hvor H. C.
Christiansens virksomhed lå, oppe ved Langelinjebroen. Høj var karrossen,
som myndighederne krævede det, og det var svært at smide en cykel op på
bagagebæreren. Nummeret var K 987. 2B var en god model, stærk, og smidig
og lydløs, men en benzin sluger. Den havde dynamo, men ikke selvstarter. O.
Jensen mener der gik en 7-8 som hyrevogne i København. |
|