|
TRÆET
Af træsorter tilgængelige i
Danmark bør vælges asketræ til reparation af træværket. Netop
egenskaber som styrke, bøjelighed. lille knast besiddes af asketræ. Man
bor i god tid før brug, gerne 1-2 år. h)emkobe den nødvendige
træmængde, for selv at kunne tørre det i en tør kælder eller garage.
Ovntørret træ bør undgås. Asketræ sælges i planker skåret i
tykkelse, på siderne sidder barken stadig. Længden varierer fra 2-5
meter. Såkaldt hårdt træ. hvortil ask hører, handles i kubikmeter,
prisen for 1 m-'' asketræ ligger omkring 2000 kr.
TOUIRINGEN
For at
restaurere karrossen, var det nødvendigt at udskifte alt træ i bunden.
|
|
Ovenstående billede nr. 3 viser nederste torpedoside
og forreste døråbning, det ses at pladen helt er rustet igennem. Den
bag- ved liggende vange er angrebet så vold-
|
|
somt af råd. at den ikke kan bibeholdes.
Mellem dørene var pladen også rustet igennem, ligeledes bag
bagskærmene. Nye pladestykker måtte derfor isvejses disse dele.
Mærkelig nok var der ikke rustskader i dørplader, heller ikke
trædørrammer fejlede noget. De lodrette træposter ved begge dørkanter,
som er tappet ned i trævangerne var bortrådnet ca. 5 cm op. I karrossens
øverste dele, var kun små skader, hvilket skyldes at fugt ikke har
kunnet ophobe sig her. Generelt opgjort kunne altså konstateres at
karrossens nederste 5-10 cm skulle fornyes.
Hvordan skulle denne genopbygning be- |
|