Bilhistorisk Tidsskrift  42/1975     side 14

gynde? Først udtrækkes flere hundrede søm, som fastholdt pladedelene til trækonstruktionen. Endvidere fjernes de påboltede beslag og hængsler. Dette giver en mængde løsdele med skader, der kan grupperes som følger.
 1. Torpedo, rusttæret i begge sider
     forneden samt top, hvor vindspejlet
     ligger an.
 2. To plader mellem for- og bagdøre,
      rusttæret i bunden.
 3. Bageste pladedel, rusttæret under
     bagskærme og forneden, men ikke
     bagtil.
 4. Fire „dørtræ", rusttæret i
     nederste halvdel (se billede nr. 3).
 5.Fire døre med rammer som var i orden.
 6. Hovedtræramme med den løftede
     påboltede ramme, som helt skulle
     fornyes.
 7. Lodrette poster, som skulle have nye
     nederste ender.
 8. Beslag, hængsler, låse, dørlister,
     forreste sædes bagpanel plus en masse
     småting.
Efter adskillelsen indledtes genop-
bygningsarbejdet med isvejsning af nye plader i torpedotop og nederste sider. I toppen måtte isvejses en pladestrimmel ca. 5 cm bred i torpedoens fulde bredde. Nederst måtte en profileret plade med vulst og ombuk isvejses ca. 10 cm over nederste kant. Da dette arbejde var færdigt afrensedes torpedoen

indvendig, dernæst påførtes et lag wash-primer, et lag rapid-primer og et lag syntetisk maling i maroon, den farve som bilen til sin tid skal have. Så kom turen til træarbejdet. Ved at bruge de gamle vanger som model kunne fremstilles to nye.


Billede nr. 4 viser hovedrammen fastgjort i torpedoen og med nedstemmede traver- ser. Ved dette arbejde kunne alle mål tages fra de gamle trædele, men det understreges, at det er vigtigt at tage krydsmål for at karrossen bliver symmetrisk. >Efter at hovedrammen var samlet, kunne de lodrette poster i torpedoen monteres. Disse poster bærer fordørshængslerne, samtidig med posternes montering måtte fordørene hængsles, for at sikre at deres nedre kant flugtede med vangerne.

Billede nr. 5 viser to posters indskæring i vangen. Indskæringen kunne ikke over- føres fra den gamle vange, men måtte bestemmes ved opsætning af pladen på posterne. Spillerummet mellem dør og plade skal være ca. 4 mm, forkert indskæring, og dermed placering af plade i forhold til dør, ville medføre et for stort eller for lille spillerum, og dermed problemer med dørlukningen. Samtidig måtte posternes lodrette placering være sådan, at, overkant dør og overkant plade flugtede. Pladens nederste del var afskåret som følge af rusttæring.