|
gynde? Først udtrækkes flere hundrede søm, som fastholdt
pladedelene til trækonstruktionen. Endvidere fjernes de påboltede beslag
og hængsler. Dette giver en mængde løsdele med skader, der kan
grupperes som følger.
1. Torpedo, rusttæret i begge sider
forneden samt
top, hvor vindspejlet
ligger an.
2. To plader mellem for- og bagdøre,
rusttæret i bunden.
3. Bageste pladedel, rusttæret under
bagskærme og
forneden, men ikke
bagtil.
4. Fire „dørtræ", rusttæret i
nederste halvdel (se billede nr. 3).
5.Fire døre med rammer som var i
orden.
6. Hovedtræramme med den løftede
påboltede ramme, som helt
skulle
fornyes.
7. Lodrette poster, som skulle have nye
nederste ender.
8.
Beslag, hængsler, låse, dørlister,
forreste sædes bagpanel plus en
masse
småting.
Efter adskillelsen indledtes genop-
bygningsarbejdet med isvejsning af nye
plader i torpedotop og nederste sider. I toppen måtte isvejses en
pladestrimmel ca. 5 cm bred i torpedoens fulde bredde. Nederst måtte en
profileret plade med vulst og ombuk isvejses ca. 10 cm over nederste kant.
Da dette arbejde var færdigt afrensedes torpedoen
|
|
indvendig, dernæst påførtes et lag wash-primer, et
lag rapid-primer og et lag syntetisk maling i maroon, den farve som bilen
til sin tid skal have. Så kom turen til træarbejdet. Ved at bruge de
gamle vanger som model kunne fremstilles to nye.
Billede nr. 4 viser hovedrammen fastgjort i torpedoen og med
nedstemmede traver- ser. Ved dette arbejde kunne alle mål tages fra de
gamle trædele, men det understreges, at det er vigtigt at tage krydsmål
for at karrossen bliver symmetrisk.
>Efter at hovedrammen var samlet, kunne de lodrette poster i torpedoen
monteres. Disse poster bærer fordørshængslerne, samtidig med posternes
montering måtte fordørene hængsles, for at sikre at deres nedre kant
flugtede med vangerne.
|
|
Billede
nr. 5 viser to posters indskæring i vangen. Indskæringen kunne ikke
over- føres fra den gamle vange, men måtte bestemmes ved opsætning af
pladen på posterne. Spillerummet mellem dør og plade skal være ca. 4
mm, forkert indskæring, og dermed placering af plade i forhold til dør,
ville medføre et for stort eller for lille spillerum, og dermed problemer
med dørlukningen. Samtidig måtte posternes lodrette placering være
sådan, at, overkant dør og overkant plade flugtede. Pladens nederste del
var afskåret som følge af rusttæring.
|
|