Bilhistorisk Tidsskrift  43/1975   side 9



Sachmanns Wolseley E4 11/22 hp 1925. 4-cylindret motor på 1.2 liter med overlig-
gende knastaksel og gearkassen placeret i bagtøjet.

land, dog ingen åbne 2-pers. En af 11/22 ejerne, som bl. a. havde hjulpet mig med en reservedelsbog, skrev i sommeren 1974, at jeg simpelt hen var nødt til at komme over til det årlige Autojumble (loppemar- ked) i Beaulieu (Lord Mantegu's Natio- nale Motor Museum) i begyndelsen af sep- tember, idet han mente, at jeg dér kunne få alt, hvad jeg manglede. Jeg var således nødt til at henlægge sommerferien til sep-

tember i England, men belært af erfaring året før kun medbringende min kone.
    Selv om denne artikel hverken skal handle om Beaulieu eller Wolseley vil jeg gerne sige, at er man ejer af en engelsk bil, som ikke er komplet, er det simpelt hen sagen at komme til det årlige auto- jumble med over 500 stande, idet man normalt kan finde alt, hvad hjertet begæ- rer. Jeg fandt i alt fald, hvad jeg mang-

lede til rimelige priser og billigere end her i landet.    Der  er  ligeledes et  stort  ud - valg til meget gamle biler (gaslygter, messingspidskøler til Mercedes o. lign.).
    Inden Beaulieu havde vi besøgt flere Wolseley 11/22 ejere, og jeg fik et tip om en gammel Rolls-Royce, der kunne kø- bes. Jeg ringede til manden, og vi aftalte at mødes i Beaulieu, idet jeg bad ham medbringe billeder af bilen. Han fortalte, at det var en Twenty fra 1924, og at den var "very rough". Vi mødtes så i typisk engelsk øsende regnvejr ved det udendørs loppemarked. Han havde ingen billeder med. men fortalte, at den havde tilhørt Sultanen af Oman, at den havde været i borgerkrig, og at hans bror, der var privat- pilot for Sultanen, havde købt den. Da broderen også havde købt Sultanens Pac- kard V 12 fra 1929, arbejdede de på den og havde intet gjort ved Rolls-Roycen.
    Selv om vi skulle hjem fra Harwich næ- ste aften, lød det så spændende, at vi måtte op at se den, selv om det var en 500 km omvej.
    Vi nåede dertil næste formiddag og havde en time til at se ejerens Packard 1929, som Sultanen ville købe tilbage i restaureret form, til at se hans Packard V 12 touring 1915 i "concours condition", til at se hans Stanley Steamer14-pers.præ-