|
advarede mig mod at slæbe den til Fre-
dericia, idet han sagde, der kunne være
ørkensstøv i lejer og differentiale, så den
kom ved venners hjælp på en lastvogns-
anhænger hertil. Det voldte problemer at
få den i garagen, idet den er 1,98 m høj,
så Essex'en lignede en dværg ved siden af.
Demontagen og opbygningen af den er et
kapitel for sig, som jeg vil gemme til en
senere artikel, kun vil jeg her sige, at den
ikke har været boret, over alt holder de
fabrikstolerancer, der gjaldt ved montagen,
og faktisk knap er kørt til. Ved siden af
at få olie på fingrene og ørkensand i
øjnene, har jeg beskæftiget mig med dens
historie og fået hjælp fra en række englændere.
Efter Rolls-Royces likvidation for ca.
tre år siden er firmaets organisation ændret
således, at man ikke yder service til
ejere af biler fra før anden verdenskrig,
f. eks. er alle reservedele overgået til en
af firmaets autoriserede forhandlere, Rip-
pon i Leeds, som tidligere var en af
Rolls-Royces faste karrosseribyggere. At
det er traditionsrige firmaer, Rolls-Royce
samarbejder med, fremgår af, at Walter
Rippon lavede sin første karet i 1555 til
jarlen af Rutland og senere til dronning
Elizabeth I i 1564. Rippon lavede det før-
ste karrosseri til Rolls-Royce i 1905, året
|
|
efter RR's start. Som de fleste andre kar-
rosseribyggere ophørte det i 1939 som fast
leverandør, men lavede dog karrosserier på
bestilling indtil 1958.
Selv om RR således helst undgår hen-
vendelser fra folk med gamle RR'er, da
det jo ikke giver de store penge målt med
RR's øjne, lykkedes det mig dog at få
nogle oplysninger fra firmaet, der stadig
har kartoteker over hver bil. Desuden har
RREC, Rolls-Royce Enthusiasts Club, en
verdensomspændende klub med meget fine
servicefaciliteter, været til nytte. Jeg kan
tilråde alle, der påtænker køb af en RR at
melde sig ind i klubben, der udsender et
stort blad hver anden måned til sine 2500
medlemmer for et kontingent af ca. 60 kr.
årligt.
Af de forskellige oplysninger fremgår
bl. a., at bilen er bestilt den 15. 5. 1924
af Hendes Højhed Regenten af Bhopal (en
stat i Indien). Hun har betalt standardpri-
sen 1.100 £ for chassiset, men har betalt
tillæg for bl. a.:
mascot (Flying Lady) 3 £ 10 s.!!
den
står sikkert i dag som brevpresser
et
sted i Indien eller Oman,
bagagebærer og
reservehjulsholder 10£
10 s.,
5 stk. 32" x 41/2" dæk
og slanger
7 £
6 s. (ikke med i chassispris!).
|
|
Chassiset har påbegyndt test den 6. 6.
1924 på fabrikken i Derby og blev leveret
til Lillie Hall (London afdelingen)den
4. 7. 1924. Det ses af datoerne, at chas-
siset i forvejen har været under bygning.
Den lange testtid ser måske mærkelig ud,
men dette drejer sig jo ikke om en al-
mindelig bil.
Damen har bedt Barkers & Co. i Lon-
don om at bygge karrosseriet, hvis pris var
755 £. Hertil kom ekstraudstyr som:
Cobra-boldhorn 3 £ 10 s. (ud over det
elektriske engelske Klaxon horn),
Lucas lygter 7 £ (pris i dag ca. 100 £).
Foldbart armlæn bagi 4 £
10 s.,
Elektrisk cigartænder bagi 3 £ 3 s.,
Foldeborde med bar 15 £ 15 s.,
Ventilator bagi 12 £ 10 s. (vognen skul-
le køre i Indien).
Leveringsdagen for ovennævnte
udstyr er også anført sammen med
arbejdslønnen for montagen af hver del.
Tegnebogen skulle være i orden, når man
tænker på, at den samlede pris svarer
til prisen for 4-6 huse
på den tid.
Damen har forsikret bilen for
turen til Bombay og betalt 8 £
15 s., hvad der se- nere viste sig at være fornuftigt.
Bilen var færdig den 24. 11. 1924
og blev afskibet den 20. 12. 1924 fra London
|
|