Bilhistorisk Tidsskrift  43/1975    side 13

 

med det nye 10.000 tons store s/s "NA- RINGA"   (se billedet).  På  vej til  Bom- bay lagde skibet ind i Port Said havn ved Suezkanalen, hvor det den 3. l. 1925 kol- liderede med det hollandske skib "CELE- BRES" dog uden at Rolls-Roycen tog skade.

    Den 19. l. 1925 kom"NARINGA" til Bombay, og bilen kunne leveres. Om den blev leveret på den tid, står endnu ikke klart for mig, idet garantien på bilen først er udstedt den 3. l. 1928.  Den  21. 6. 1929  er olietrykmåleren udskiftet under garan- tien, der jo ikke, som mange tror, er livs- varig, men kun gælder tre år.
   Den 13. 12. 1932 er bilen købt af prins Burhanddin Saheb of Westfield i Bombay og senere leveret til Sultan Sir Saiyid Said Bin Taimur Bin Faisal af Oman. Rolls-

 

Royce kender ikke overtagelsestidspunktet.
      Men ifølge andre kilder i England skul- le vognen være købt af den engelske re- gering med prins Saheb of Westfield som stråmand og leveret som gave til Sultanen ved hans kroning. Oman har siden 1891 haft venskabskontrakt med Storbritannien, så gaven synes rimeligt begrundet. Da Sultanen, født i 1910, regerede fra 1932 til 1970, passer tidspunkterne sammen. Hans søn blev derefter sultan og har som tidligere nævnt skilt sig af med bilen til sin pilot.
     I 1952 opstod der strid mellem imamen (det gejstlige overhoved) og sultanen, der udløste borgerkrig, hvorefter imamen blev fordrevet, og sultanen regerede enevældigt til 1970. Det er givet, at bilen har fået sin alvorlige medfart i 1952 og derefter er stillet bort i ørkenen.
     Jeg vil ikke trætte mine læsere yder- ligere, men kun oplyse, at da det stadig ikke står klart for mig, hvorfor garantien først er udstedt i 1928, har jeg gennem en indisk ven søgt kontakt med regentfamilien i Bhopal for at få løst dette mysterium. At familien har forkærlighed for Rolls-Royce fremgår af, at regenten af Bhopal ifølge Oldhams nye bog om 40/50 hp'eren har købt en Phantom III sports sa- loon i 1936.

 

    P. S. Restaureringen er i fuld gang, og motoren der står i prøvestand, kører som en drøm, men da der ligger nogle års arbejde forud, varer det nogen tid, inden

Siden sidst
 (fortsat)

retøjernes forsikringsværdi fastslået. - - - Kaj Bach har skilt sig af med flere kø- retøjer end Bivognens Chevrolet, i erken- delse af at der er grænser for hvor meget man kan overkomme. Buick 1934 er gået ud af landet, den kendte Buick 1930 Glä- ser cabriolet er hos Carl Johan Larsen og pragtstykket Studebaker Light Six 1920 touring er købt af Viklit Graae Jørgensen. En enestående original og fin vogn, kørt 34.000 km fra ny, og nu vil den blive ført tilbage til sin originale sorte skikkelse.
- - - Peter Ottosson er hjemme på visit fra Island hvor han nu arbejder på museum i Reykjavik. Han fortæller at den islandske rigsantikvar er meget opsat på at anskue- liggøre Islands tekniske udvikling, der er foregået over et ganske kort åremål, og derfor blandt andet opsporer gamle motor- køretøjer til museer. Der er foreløbig fun-
                            (fortsættes side 22)