|
synende med olieprodukter for at holde sådan et
køretøj rullende på det tidspunkt.
Ejeren var på flere langture
med vognen og besøgte blandt andet efter krigen slægtningen hjemme
i Danmark. I 1947 solgte han bilen til en mand i Umeå - og der
blev den hugget op omkring 1952.
Skulle nogen ligge inde med
oplysninger, eventuelt billeder, fra Hispanoens fortid 1928-40,
formidler vi det gerne til Melander.
____________
K. C. Jessen har hos en gammel mand på Tåsinge fundet en
velbevaret motorcykel af mærket Iduna. Manden på Tåsinge købte
cyklen i 1910 („da var den allerede meget gammel"), pillede
hjulene af og satte den på et stativ for at den kunne trække en
drejebænk. Imidlertid fik han kort efter en elektromotor og siden
har cyklen ikke været brugt. Den har dog regelmæssigt været
tørnet og er motormæ'ssigt i rimelig god stand. Specifikationer
som højt cykelstel, flad tank, stiv forgaffel, batteritænding og
den kendte encylindrede Fafnir konfektionsmotor med automatisk
indsugnings- ventil tyder på 1903-04.
Et skilt på kronrøret siger Jduna (med J)
Fahrrad-Industrie, sikkert en tysk cy- |
|
|
|
|
kelfabrik der havde lavet motorcykler en kort
tid med fremmede motorer, mærket findes ikke i Tragatsch:
Deutsche Motor rader, men han fortæller at Fafnir først
begyndte med automatisk indsugningsventil i 1903.
K. C.
Jessen udlover 3/4 l humant brændstof i form af højlands malt
whisky |
|
eller lignende til den første der kan fortælle præcis
årgang plus cyklens første indregistrering, ejerforhold,
importør osv. Den blev vist nok købt i Viborg af manden på
Tåsinge. Også oplysninger om fabrikken, hvornår
Fafnir motor nr. 3417 er fremstillet, eventuelle beskrivelser i
udstillingskataloger osv. har interesse. |
|
|
|