Bilhistorisk Tidsskrift  43/1975    side 25

synende med olieprodukter for at holde sådan et køretøj rullende på det tidspunkt.
    Ejeren var på flere langture med vognen og besøgte blandt andet efter krigen slægtningen hjemme i Danmark. I 1947 solgte han bilen til en mand i Umeå - og der blev den hugget op omkring 1952.
    Skulle nogen ligge inde med oplysninger, eventuelt billeder, fra Hispanoens fortid 1928-40, formidler vi det gerne til Melander.
              ____________

K. C. Jessen har hos en gammel mand på Tåsinge fundet en velbevaret motorcykel af mærket Iduna. Manden på Tåsinge købte cyklen i 1910 („da var den allerede meget gammel"), pillede hjulene af og satte den på et stativ for at den kunne trække en drejebænk. Imidlertid fik han kort efter en elektromotor og siden har cyklen ikke været brugt. Den har dog regelmæssigt været tørnet og er motormæ'ssigt i rimelig god stand. Specifikationer som højt cykelstel, flad tank, stiv forgaffel, batteritænding og den kendte encylindrede Fafnir konfektionsmotor med automatisk indsugnings- ventil tyder på 1903-04.
    Et skilt på kronrøret siger Jduna (med J) Fahrrad-Industrie, sikkert en tysk cy-






kelfabrik der havde lavet motorcykler en kort tid med fremmede motorer, mærket findes ikke i Tragatsch: Deutsche Motor rader, men han fortæller at Fafnir først begyndte med automatisk indsugningsventil i 1903.
    K. C. Jessen udlover 3/4 l humant brændstof i form af højlands malt whisky

eller lignende til den første der kan fortælle præcis årgang plus cyklens første indregistrering, ejerforhold, importør osv. Den blev vist nok købt i Viborg af manden på Tåsinge. Også oplysninger om fabrikken, hvornår Fafnir motor nr. 3417 er fremstillet, eventuelle beskrivelser i udstillingskataloger osv. har interesse.