Bilhistorisk Tidsskrift  45/1975     side 7

tød meget for udbygningen af Dansk Veteranbil Klub netop i denne landsdel. Frederiksen var med til at sørge for, at vi havde en stamme af gamle vogne at bygge på, da klubben startede, og også for det vil vi altid i Dansk Veteranbil Klub være ham taknemlig.
                                         O. T. Neel

I dag, 43 år efter den sidste model A kør- te af samlebåndet, er det muligt stadig at købe næsten alle dele til motor, for- og bagtøj og karrosseri i bilens hjemland USA. Ja, selv til Phaeton'en, der mistede sin kaleche engang i fortiden, kan man købe et nyt stativ, pris: op mod et par tusinde kroner.
   Spørgsmålet er nu, hvordan bærer man sig ad med at købe og hjemtage delene fra USA.
   Man skaffer sig et katalog fra et US reservedelsfirma. Ikke alle firmaer sender dele til udlandet, men det vel nok største, Ricks Antique Auto Parts, Box 662, Shawnee Mission, Kansas 66201, USA, sender Ford A katalog for l dollar. Dvs. man kø-

ber en endollar seddel i bank eller spare- kasse og sender sedlen anbefalet til Rick med ønsket om at få et katalog.
    Kataloget er illustreret med fotos af samtlige dele tillige med Ricks eget nummersystem. Andre firmaer bruger Fords gamle numre. Det er således, selv om man ikke er engelskkyndig, let at finde delenes numre og engelske navn. Bestillingen sker ved at benytte en ordreseddel vedlagt kataloget. Ordresedlen udfyldes med nummer, antal, delnavn (engelsk) og pris, man sammentæller de enkelte beløb og tillægger til sidst fragt. Det kan være vanskeligt at opgøre fragten, men vedlægger man for meget, får man det overskydende retur på check. Når det totale beløb er opgjort køber man en check lydende på dollar og navn, og sender ordre og check anbefalet.
   Bemærk, på ordresedlen skal afkrydses forsendelsesvej, afkryds ved almindelig forsendelse med skib, luftfragt er meget dyr. Forsendelsestiden er op til et par måneder for forsendelse med skib.
   Undertiden er visse numre i restordre ved Ricks leverandører, i så fald returnerer Rick pengene for de dele der p. t. ikke er på lager.
   Det amerikanske postvæsen har ligesom det danske max. grænser for pakkers mål

og vægt, grænserne afviger ikke meget mellem de to postvæsener. Dvs. ordrer man en bagfjeder eller forskærm, vil man ikke kunne sende disse dele som postpakke, men må benytte skib eller fly via et speditørfirma. Hos SAS kan man få et tilbud på lufttransport fra de større US lufthavne. Med skib bliver fragten US-Danmark ca. 700 kr. for 100 kg gods. 100 kg er den mindste rate, også selv om forsendelsen vejer mindre.
  Ved delenes ankomst til Danmark skal der betales told og moms. Tolden er ca. 6 % af US-fakturabeløbet, hertil kommer moms af fakturabeløb plus fragt plus told.
   Udover Rick har jeg righoldige kataloger fra:

     Mark Auto Company Inc.
     Layton
     New Jersey 07851, USA

     Specialized Auto Parts, Inc.
     7130 Capitol
     Houston
     Texas 77011, USA

Begge kataloger indeholder også Ford T dele. Jeg har handlet hos Mark og deres dele synes at være af høj kvalitet, men Mark sender ikke til udlandet, så jeg handler gennem en US gammel-bil-ven.
                                      P. E. Hansen