Bilhistorisk Tidsskrift 45/1975 side 15 |
Foregående side: fortæller at en Chrysler Six i touringudgave accelererer fra 8 til 40 kmt på 7½ sekund. |
lac, Lincoin og Pierce-Arrow. Luksuøs, men ukompliceret, med en 6-cylindret sideventilet motor på 41/3 liter (87.5 x 125 mm). 92 bhk ved 3000 omdrejninger. Men livlig for sin størrelse. The Autocar skriver i en test om en glidende og forholdsvis lydløs fart af 118 kmt og bemærker med tilfredshed at den i andet gear accelererer fra 16 til 48 kmt på 6 sekunder og i tredje og topgear på 9 sekunder. Vognen kunne fås med tre forskellige akselafstande og i otte karrosserier. Imperial "E 80" kostede fra 2.494 til 3.595 dollars, også en rimelig pris for en vogn med så elegant udstyr. I 1927 blev "58" til "50", øjensynlig |
for at forenkle modellinjen, som dermed hed "50",
"60", "70" (en "Finer 70" blev tilføjet
senere) og "80". Priserne blev sat cirka 15 % ned og salget steg
formidabelt. Walter Chrysler nåede fjerdepladsen i den amerikanske
bilindustri hvor han var startet som nummer 32. Allerede i 1927 fik
aktionærerne udbetalt ti millioner dollars i udbytte. |
Det modelprogram der blev bekendtgjort i december 1925
omfattede Imperial "80", "58" (den trecylindrede
afløser for Maxwell), "60" (en billig six) og "70"
som en fornyet udgave af den oprindelige Six. Imperial var et trin over resten, bestemt til at høre hjemme blandt Packard, Cadil-
En københavnsk industrivirksomhed (hvil- ken?) fik i 1926 disse tre "Imperial" limousiner. |
|