|
E. F. Jacobsens bekendte 1931 "Imperial"'.
6-cylindrede motor blev boret ud til 90 mm, hvorved literindholdet blev
forøget til 4.83 - og en dramatisk forhøjelse af kompressionsforholdet
fra 4.7 til 6:1 satte ydelsen op til 112 bhk ved 3.200 omdrej- ninger. Den
blev kaldt "Red Head". Også akselafstanden blev forøget. Til
gengæld blev antallet af fabrikskarrosserier sat ned
Foregående side:
Anker Thides 1929 roadster ses i dagligt brug i København. |
|
til 5. Imperialens kølerkappe og motorhjelm var forsynet
med en langsgående kehl der skal have vakt fortrydelse hos Vauxhall.
Ligheden er slående.
Med de forlængede "L 80" chassiser kom Chrysler
ind på markedet for bestillingsvogne. Karrosserier fra Le Baron, Locke og
Dietrich kunne fås i begrænset antal.
I resten af modellinjen blev "50" til
"52", "60" blev til "62" og "70"
til "72". Model "72" havde et cylindervolumen på 3.9
liter (94x125 mm) og gav 75 bhk ved 3.200 omdrejninger. Det var denne vogn |
|
der konkurrerede i Le Mans og enhver kunne købe den samme
for 1.600 dollars.
De følgende år blev motoreffekten sat op konstant, men
moderat. 1929-modellen var længere, lavere og forsynet med en ny
kølerkappe, samme år indførtes faldstrømskarburatoren. Men en 4-trins
gearkasse var en af Chryslers få fejltagelser, den var hverken nødvendig
eller praktisk og forsvandt snart efter igen.
I de år hvor prestigemodellerne fik flere og flere cylindre
hos de andre bilmærker forfaldt Chrysler ikke til extravagance. 8
cylindre var tilstrækkeligt for ham og |
|