Bilhistorisk Tidsskrift  45/1975     side 21

På det tekniske område indførte Chrys- ler i 1937 på linje med andre mærker uaf- hængig forhjulsophængning og hypoidfor- tandede bagaksler, i 1939 ratgear og som ekstraudstyr væskekobling. I 1937 brugte Chrysler Corporation 22 millioner dollars til fabriksmoderniseringer og fremstillede for første gang over en million person- og lastbiler på et år.

     I 1940 dør Chrysler. Han blev 65 år.

dre held lod starte i 24-timers løbet i begyndelsen af halvtredserne.
   I 1953 opkøbte Chrysler underleverandøren Briggs og året efter Universal Products, der lavede drivaksler. Samme år konkurrerede bilgiganterne om millioninvesteringer i forbedring af produktionsanlægget. Til det formål opnåede Chrysler et hundredeårigt lån på en kvart milliard dollars hos forsikringsselskabet Prudential.

    I 1958 rundede Chrysler Corporation produktionstallet 25 millioner - og begyndte at opkøbe aktiemajoriteten i de franske SIMCA og de britiske Rootes fabrikker.
    I Danmark har Chrysler været repræsenteret så godt som fra første færd, og uden afbrydelse gennem de 50 år.

                     Henrik Stock Jensen/or

     I de rigtige dollargrin-år overførte Chrysler i 1942 station wagonens træbindingsværk til andre både åbnede og lukkede modeller. Og i 1949 var Chrysler først i USA med at bruge tændingsnøglen til startknap.
    I 1951-52 var Chrysler/DeSoto banebrydende med en moderne, topventilet overkvadratisk V8 motor på knap 5½ liter, med halvkugleformede forbrændingskamre. Motoren vandt endog indpas som indbygningsobjekt i amerikanske og europæiske sportsvogne.
   Og den betød Chyslers genkomst i Le Mans, idet den lå i de fleste af de vogne Briggs Cunningham med større eller min-


Erik Hovgårds 1934 cabriolet.