|
betragtning af at vi altid har fundet det vanskeligt at
skifte gear i vores egen Lagonda, har det været et ønske at erhverve en
sådan automatisk gearkasse, men kyndige i England har dog oplyst, at
disse Maybach gearkassers udvekslingsforhold passer dårligt til
3-literens øvrige køreegenskaber, specielt er afstanden mellem tredje og
fjerde gear for stor.
Produktionen af 3-literen ophørte i 1934. Den omtalte
2-liters motor var dyr at fremstille, hvorfor den i 1933 blev erstattet af
en 6-cylindret rækkemotor ligeledes med et rumfang på nær 2-liter.
Motoren var et Crossley produkt benyttet tidligere i Crossleys
personbiler. Crossley fabrikken var ophørt med fremstillingen af disse
personbiler samme år og helligede sig nu udelukkende lastbilproduktionen.
I
1933 kom desuden de to Lagonda modeller, der i en årrække skulle tegne
firmaet. Det var dels Rapier modellen med sin 1.100 cm3 motor, der var en
formindsket men også forbedret udgave af den oprindelige 2-liter. Dels
M45 modellen forsynet med den 4½-llters Meadows motor som også Invicta
benyttede. 4½-literens ydeevne var dog noget større i Lagonda'en og den
var da også den hurtigste engelske bil på markedet på
introduktionstidspunktet. M45 var i øvrigt konstrueret med 3-literen |
|
som forbillede. Til slut skal
oplyses, at 3-literen i 1934 efterfulgtes af en 3½- liters model.
Motoren var en forstørret 3-liter, og mange dele er fuldstændig
identiske i de to motorer, men 3½- literens chassis er identisk med
det, der blev benyttet i M45 Rapide modellen - et afkortet og
stivere M45 chassis. 3 ½ -literen |
|
og 2-literen - kaldet 16/80 modellen - blev opgivet
ved W. O. Bentleys indtræden i firmaet i slutningen af 1935.Det er
naturligvis en enegang at eje en Lagonda i Danmark. Kontakten med
ligesindede må strække sig over Vesterhavet, hvor vi er tilknyttet
Lagondaklubben, som rummer 800-900 medlemmer. Denne klub |
|
|