Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 46  FORÅR 1976     side   19

  

har som mange engelske klubber en udstrakt reservedelsservice, som vi dog kun i begrænset omfang har måttet gøre brug af. Et par gange har vi haft besøg af engelske Lagonda. Den første gang i 1967 under ejendommelige omstændigheder. Det startede på Strandvejen ved Klampenborg, hvor jeg kørende i en moderne bil, opdagede en ældre åben engelsk sportsvogn på vej mod København. Det lykkedes mig ved gentagne overtrædelser af færdselsloven at indhente vognen, som viste sig at være en 2-liters Lagonda, og endda den samme som to år tidligere havde været parkeret ved Kronborg, og som havde været en katalysator for min interesse for mærket. Måske skal det nu lykkes, efter at bilen er blevet indregistreret, at komme til England og få udvidet horisonten.


BMW - fortsat fra side 11

den oprindelige BMW 326.
   Efter endt renovering sendte jeg vognen til Bornholm, hvor sadelmager Rønne i Åkirkeby monterede ny kaleche og indtræk så akkurat som sådan noget skal gøres. Jeg kan anbefale ham på det varmeste til andre.

BMW'en blev synet i Rødovre i maj 1974 uden større dramatik og har siden kørt 8.000 kilometer uden problemer. Motoren yder i dag ca. 115 HK, jeg er dog her i vintertiden i gang med en let tuning, som en endnu lettere ventilmekanisme og ændret karburering vil resultere i. Det er ikke nødvendigt, men det behøver det vel heller ikke at være. Det er en dejlig bil, en af de få virkelige klassikere, som Tyskland fremstillede i slutningen af trediverne.
 


SIDEN SIDST - fortsat fra side 4

sehåndtag, smalle stålartillerihjul, flade skærme og en stor sejldugskaleche som på en officersvogn fra første verdenskrig. Se Bilhistorisk Tidsskrift nr. 14. Vognen er delvis restaureret, og skønt den som sagt er uhyre sjælden er der dobbelt af de mekaniske dele. - - - Ved en snedig flerdobbelt transaktion er Viklit Graae Jørgensen kommet i besiddelse af et pragteksemplar af en totalrestaureret Nimbus Kakkelovns- rør. - - - Efter Johan Frederiksens død har hans datter Joan og svigersøn Erik Jensen

bestemt at hans stolte Gideon brandbil (den der illustrerede nekrologen i sidste BhT) skal ende i den by hvor den blev fremstillet hos Rud. Kramper i Sønderbrogade, og havde sin gerning fra 1918 til Frederiksen frelste den fra at blive solgt til ophugning for 1.200 kr., nemlig Horsens. Køretøjet opstilles i belysningsvæsenets tidligere hal, hvor der til december åbnes et arbejder-, håndværker- og industrimuseum. - - - Poul Suhr har i mange år haft det meste af en 3-personers Wanderer 15 PS 1922. Nu har han købt et karrosseri til den og for at have noget at kikke efter desuden en komplet vogn af samme slags, Carl Weinreichs. Med i købet fulgte en Pontiac 1932.