Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 46  FORÅR 1976     side   23

  
hvad der findes. Dvs. er de originale skruer og gevindhullerne til vindueslisterne ubrugelige, er det letteste at skære nyt MG-gevind og købe nye MG-skruer - men det er naturligvis ikke originalt, selv om afvigelsen fra det originale kan måles i tiendedele millimeter. Når ovennævnte løsning er acceptabel, er grunden, at små UNF-gevind og de små MG-gevind ligger meget nær hinanden i diametermål og stigning, og at MG-skruer er lagervare her i landet. F.ex. anvender hele den danske elektronik-industri små MG-skruer i milliontal.
   Skal vi resumere, må det konstateres, at ved restaurering af amerikanere får man brug for bolte, skruer og møtrikker med UNC- og UNF-gevind. For UNC kan WG til nød erstatte det, undtagen for 1/2". For UNF findes ingen erstatning, men de små gevind kan ændres til MG. UNC er normalt ikke lagervare hos den lokale grossist, derimod kan man mange steder få UNF. Små MG-skruer fås måske lettest hos radio- og TV-branchen.
   Til opfriskning af udvendige gevind findes specielle skæremøtrikker, der er noget billigere end skærebakker. Men skæremøtrikker kan kun opfriske, ikke skære nyt gevind.
                                    P. E. Hansen




Som annonceret i det tyske tidsskrift Automobil Chronik har forlaget Courier Druckhaus Ingolstadt genoptrykt en lille serie af sjældne Mercedes-Benz salgskataloger. Der er foreløbig udkommet følgende:

Mercedes-Benz type SS-SSK
   til DM 32,-
Mercedes-Benz type 170 (6 cyl.)
   til DM 24,-
Mercedes-Benz type 540 K
   til DM 32,-
Mercedes-Benz type 260 D
   til DM 24,-
Mercedes-Benz type 300 SL (Coupé)
   til DM 28,-

Mercedes type 10/40 1923 (folder)
   til DM 9,50
Daimler plakat 1896
   til DM 8,50

   Hele serien kan også købes samlet i en smuk kassette for DM 129,50. Prisen kan forekomme høj, i betragtning af at det drejer sig om kopier, men den ægte vare er efterhånden så svær at opdrive, at den er ved at være ubetalelig, og i forhold til kvaliteten, som er helt i top, er det ikke urimeligt.
   Farverne er holdt i de originale nuancer, og selv papirkvaliteten er efterlignet både hvad angår tekstsider og omslag. Om det så er hæftemetoden, der er forskellig for visse af katalogerne, er den kopieret med den legendariske tyske grundighed. Der kan vælges mellem tysk eller engelsk tekst, og det hele er så forbløffende eftergjort, at man må tilråde samlere for fremtiden at se nøje efter, om der skulle stå Nachdruch/Reprint på bageste side, inden der investeres de store summer i Mercedes- Benz litteratur.
   I DVK appellerer tilbudet nok mest til særlige katalogsamlere, da der mig bekendt ikke findes vogne af ovennævnte type blandt medlemmerne.
                                 Poul Jørgensen