Bilhistorisk Tidsskrift NR. 46 FORÅR 1976 side 26 |
Den der så den autentiske film i fjernsynet juledag om
Citroëns „Sorte Ekspedition" gennem Afrika 1924-25 og/eller den
serie om „Den Gule Karavane" som det tyske fjernsyn viste ved
nytårstid kan det måske interessere at høre at den danske hær gjorde
forsøg med Citroëns halvbæltebil. |
officerer fra Hærens Tekniske Korps set de halvbæltekøretøjer Citroën lavede efter system Kegresse. Der blev anskaffet i hvert fald et af køretøjerne, og forsøgsvis blev nogle Triangel lastvogne forsynet med Kegresse drivorganet. Der foregik omfattende prøvekørsler, og de danske specialister kasserede systemet som utilstrækkeligt. Dels kunne de drivende hjul under hårdt træk gå rundt uden at trække bælterne med, dels kunne bælterne på fedtet bund snurre uden at gribe fat. Efter udkast af en af korpsets automobil ingeniører, E. Kornbeck, lavede De Forenede Automobilfabrikker (Triangel) en forbedret udgave (som vi skal komme |
tilbage til en anden gang). Billederne af hærens Citroën Kegresse er taget af chefen for Hærens Tekniske Korps, generalmajor, generalfelttøjmester C. H. Rye, og de originale negativer har vi lånt af Vagn Mandrup. Systemet med „autochenilles" (larvefødder) af gummi var opfundet af den tidligere garagemester hos zar Nikolaj II, ingeniør Kegresse, og i Citroëns første udformning var grundlaget model B 2 personvognen. Der blev i tidens løb lavet flere typer, både til civile og militære formål, og de stod i øvrigt deres prøve under ekspeditioner i Sahara 1922-23, ned gennem Afrika 1923-24, i Centralasien 1931-32 og Alaska 1934. |