Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 48  -  EFTERÅR 1976     side   17

  

Bornholm Rundt

 

Løbskalenderen havde et helt nyt islæt i sommer, Bornholm Rundt, i weekenden 3. og 4. juli. Vi synes der er god grund til at give dette arrangement en særlig omtale, fordi det er første gang, og fordi det var så vellykket.
   En af arrangørerne, Henning Jensen, fortæller at den økonomiske ramme begrænsede deltagertallet til 53 - der var lovet to middage per køretøj søndag aften på Hotel Balka Strand. Flere tilmeldinger måtte arrangørerne sige nej til.
   Bornholms Motor-Veteraner havde indbudt medlemmer af DVK, KFAK og DVMK, og 10 af deltagerne kom fra Skåne. Bornholmerne regner med fremtidig at få et nærmere samarbejde med sydsvenskerne, ikke mindst fordi det passer fint geografisk.
   Starten gik lørdag klokken 9 på bilin-

(side 16)Lørdagsturens frokosthvil i Holkadalen ved Gudhjem, hvor der blev spist masser af røgede sild.

 

spektionens plads i Rønne med velkomst, og desværre en lille mindestund, fordi et af Ford A Klubbens medlemmer, Knud Torsbakke, sank død om da han skulle køre sin Ford i land fra færgen torsdag morgen.
   Køretøjerne blev set efter ved starten - især bremserne, fordi der er mange bakker på Bornholm. Så kørte deltagerne i samlet kortege på sightseeing via Hasle og Allinge-Sandvig til Gudhjem. I Holkadalen spiste de røget sild og drak øl og vand fra sponsoren Faxe. Via Svaneke til Åkirkeby hvor lørdagen sluttede med et par bøffer på cafeteria.
   Søndag morgen klokken 9 start på selve orienteringsløbet ved Kongemindet i Almindingen. Løbet strakte sig over 102 kilometer med en gennemsnitsfart (fastlagt i startkort til hver deltager) på 25½ kmt, hvad der gav en idealtid på 4 timer plus tillæg for en times frokosthvil i Neksø. Orienteringsløbet på Sydbornholm havde indlagt 10 lette poster. Det kan nævnes at deltagerne kom op og køre på kondicykel

(nogle læderjakker måtte først smide lidt af tøjet), man skulle i en plasticpose hente 2100 gram sand på stranden, og der var kompasprøve på bunden af det dybe Superfos stenbrud ved Rønne. Sluttelig en indretning lavet af Svend Lemvig, hvor køretøjerne hvis de løb baglæns ved igang- sætning på en mindre bakke satte en Storm P. opfindelse i gang med raslende gryde- låg, gamle bilhorn og blinkende lamper. Det hele endte med simple manøvreprøver på bilinspektionens plads i Rønne. Sluttelig var der spisning på Hotel Balka Strand med præmieuddeling og dans.
   Motorcykler: l. Aksel W. Hansen, Harley-Davidson 1931, 2. Poul Jørss, Nimbus 1936, 3. H. Baunsgård, Indian 1929, 4. Leif Jakobsen, BSA 1930, 5. Børge Mortensen, Nimbus 1936.
   Biler: l. Finn Behrens, Chevrolet 1933, 2. Mogens Andersen, Ford A 1931, 3. Evald Henneberg, Singer Le Mans 1934, 4. Lennart Ekström, Ford A 1930, 5. blev delt mellem Peter Agerskov, Ford Eifel 1938 og Ingemar Persson, Ford A 1930.