|
Ford A: l. Jørgen Rasmussen, 1931, 2. J. Bremland, 1931, 3.
P. E. Hansen, 1931.
1932 og frem: l. Jørgen Kessel, Morris Minor 1934, 2. Peter
Boring, Alvis Speed 25 1937, 3. Walter Franke, M. G. 1939.
Motorcykler: l. Svend Åge Mortensen, Indian 1930, og Peder
Jensen, Nimbus 1927, 2. Egon Pedersen, BMW 1937.
Wanderer W8
Flere medlemmer af DVK er for tiden ved at restaurere Wanderer W.8. Dem
kan det måske inspirere at se disse billeder, omend det er et lidt
specielt eksemplar, nemlig den kendte motorsportsmand Carl Høltzers,
hvormed han deltog i Fanøløbet 1921 og vandt Paris-København samme år.
Det adskiller sig fra standardmodellerne ved spidskøleren og
hvad man dengang kaldt et racerkarrosseri. Motormæssigt var intet
ændret. På det ene billede holder Høltzer med A9 foran en forretning
der handler med Reading Standard motorcykler. Det er formentlig Bohnstedt
& Beier,
|
|
Carl Høltzer og Knud Danielsen efter Hjemkomsten
fra Paris 1921
Kr. Bernikowsgade 2 i
København. Det var ellers Lystrup som på det tidspunkt importerede
Wanderer. Men forklaringen er nok at Lystrup dengang havde en filial
i Citygade, lige om hjørnet fra Kr. Bernikowsgade. I Fanøløbet
startede Høltzer i afdeling C, serie 2, klasse 11, sports- og
racervogne indtil 1.500 ccm og fik næstbedste tider af 4 vogne
(efter Cai Caspersen i FIAT 501. Wandereren er kun |
|
på lidt over 1.300 ccm, den kørte ca. 92 kmt, og det var
hurtigere end alle tre vogne i klassen over, 1.500 til 2.250 ccm.
I løbet Paris-København slog Høltzer i følge
Lystrups annonce overlegent alle de øvrige deltagende vogne og
motorcykler ved at tilbagelægge de 1.500 km på 35 timer og 44
minutter. Det andet billede viser den triumferende hjemkomst sammen
med Knud Danielsen. |
|
|