Bilhistorisk Tidsskrift  NR. 48  -  EFTERÅR 1976     side   26

  
 

Ford A: l. Jørgen Rasmussen, 1931, 2. J. Bremland, 1931, 3. P. E. Hansen, 1931.
   1932 og frem: l. Jørgen Kessel, Morris Minor 1934, 2. Peter Boring, Alvis Speed 25 1937, 3. Walter Franke, M. G. 1939.
   Motorcykler: l. Svend Åge Mortensen, Indian 1930, og Peder Jensen, Nimbus 1927, 2. Egon Pedersen, BMW 1937.

  

Wanderer W8 

Flere medlemmer af DVK er for tiden ved at restaurere Wanderer W.8. Dem kan det måske inspirere at se disse billeder, omend det er et lidt specielt eksemplar, nemlig den kendte motorsportsmand Carl Høltzers, hvormed han deltog i Fanøløbet 1921 og vandt Paris-København samme år.
   Det adskiller sig fra standardmodellerne ved spidskøleren og hvad man dengang kaldt et racerkarrosseri. Motormæssigt var intet ændret. På det ene billede holder Høltzer med A9 foran en forretning der handler med Reading Standard motorcykler. Det er formentlig Bohnstedt & Beier,

 

 Carl Høltzer og Knud Danielsen efter Hjemkomsten fra Paris 1921
   

 Kr. Bernikowsgade 2 i København. Det var ellers Lystrup som på det tidspunkt importerede Wanderer. Men forklaringen er nok at Lystrup dengang havde en filial i Citygade, lige om hjørnet fra Kr. Bernikowsgade. I Fanøløbet startede Høltzer i afdeling C, serie 2, klasse 11, sports- og racervogne indtil 1.500 ccm og fik næstbedste tider af 4 vogne (efter Cai Caspersen i FIAT 501. Wandereren er kun

 

på lidt over 1.300 ccm, den kørte ca. 92 kmt, og det var hurtigere end alle tre vogne i klassen over, 1.500 til 2.250 ccm.
   I løbet Paris-København slog Høltzer i følge Lystrups annonce overlegent alle de øvrige deltagende vogne og motorcykler ved at tilbagelægge de 1.500 km på 35 timer og 44 minutter. Det andet billede viser den triumferende hjemkomst sammen med Knud Danielsen.